podniebni / Samoloty na A 
   Samoloty na A
   Samoloty na B
   Samoloty na C
   Samoloty na D
   Samoloty na E
   Samoloty na F
   Samoloty na G
   Samoloty na H
   Samoloty na I
   Samoloty na J
   Samoloty na K
   Samoloty na L
   Samoloty na M
   Samoloty na N
   Samoloty na O
   Samoloty na P
   Samoloty na Q
   Samoloty na R
   Samoloty na S
   Samoloty na T
   Samoloty na U
   Samoloty na V
   Samoloty na W
   Samoloty na X
   Samoloty na Y
   Samoloty na Z
   Z Naj.....
 

Samoloty na A

Abberly biplane USA 1910

==============================================================================================================================================================

 Abramovich biplane Rosja 1912

====================================================================================================================================================

ACE K-1  1919

=====================================================================================================================================

Achenbach

Achenbach helikopter 1874

============================================================================================================================================================================

Adamoli-Cattani

Adamoli Catani 1918 Italia

================================================================================================================================================================================

Adorjan Libelle monoplan Węgry 1910

Adorjan Strucc 1910

==============================================================================================================================================================================

AEA Drome No-1

AEA Drome No-2

AEA Drome No-3

AEA Drome No-4

AEA Cygnet II

Aerial observation airship 1918

==============================================================================================================================

AEG Z-1 1910

AEG C-IV Niamcy

Dwumiejscowy uzbrojony dwupłat rozpoznawczy o konstrukcji drewnianej .

Napęd 1 rzędowy silnik sześciocylindrowy chłodzony wodą  Mercedes D III 0 mocy 160KM

Rozpiętość-13,45m , długość-7,15m , wysokość-3,35m , powierzchnia skrzydeł-39m kwadrat

Masa normalna-800kg , masa startowa-1120kg

Prędkość max-158km/h , prędkość wznoszenia-1000m/6min , pułap praktyczny-5000m , czas lotu-4h

Uzbrojenie Jeden nieruchomy km LMG 08/15 kal 7,92mm strzelający do przodu, jeden km LMG 14 Parabelum kal.7,92mm ruchomy strelający do tyłu

 

AEG C-V

AEG J-Ia

AEG Flugbood

AEG G-I

AEG G-II

AEG G-III

AEG G-IV

Dwusilnikowy dwupłatowiec okonstrukcji drewnianej.Usterzenie klasyczne pojedyńcze .Załoga 3 ludzi pilot i 2 strzelców.

Dane Taktyczno-techniczne

Napęd: 2silniki rzędowe Daimler Mercedes D.IVa o mocy 260KM

Wytwórnia Allgemeine Elektriziats Gesellschaft. Typ samolot bombowy. Data oblotu 1916r

Rozpiętość-18,40m , długość-9,70m , wysokość-3,90m , powierzchnia nośn-64m kwadrat.  Masa własna-2488kg , masa startowa-3664kg , prędkość max-165km/h , prędkość wznoszenia-3,3m/s , pułap-4500m , zasięg-652km.

Uzbrojenie 2 km MG kal.7,92mm  350kg bomb. 

AEG D.I

AEG D-I

=================================================================================================================================================================

Image:Aero Ae-01.jpg

Aero Ae-01 Czechosłowacja

Szkolny Aero Ae-01 oznaczony także A-1 lub Ae-10 był pierwszym samolotem zbudowanym w wytwórni AERO w Pradze. Pod względem konstrukcji był dość wierną kopią niemieckiego szkolnego dwuplata Hansa-Brandenburg B.I produkowanego w dużej serii podczas I wojny światowej ,różniąc się od niego głównie konstrukcją lotek.

Produkcję seryjną rozpoczęto w 1919r, powstało 35 egzemplarzy, które służyły do szkolenia pilotów aż do początku lat 30.Ze względu na łatwość pilotażu i dobrą stateczność byly lubiane przez lotników.Ponieważ silniki Aero Ae-01 byly wiecznie ubrudzone olejem ,samoloty te dowcipnie nazywano sardynkami .

Konstrukcja: Całkowicie drewniany ,dwumiejscowy , jednosilnikowy dwupłat .Podwozie klasyczne dwukołowe stałe

Napęd: Tłokowy silnik rzędowy Mercedes D.I o mocy 74 kW

Wymiary: Rozpiętość-12,3m , długość-8,5m , pwierzchnia nośna-35m kwadratowych

Osiągi: Prędkość maksymalna-110km/h , pułap-3500m , zasięg-225km

Aero A.18 (z drugiego regimentu powietrznego lotnictwa Czech .Jednostka bazowała w Ołomuńcu )

Typ: Jednomiejscowy ,dwupłatowy samolot myśliwski z1920r

Napęd; Jeden rzedowy silnik tłokowy BMW.IIIa o mocy 138kW

Osiągi: Prędkość-229km/h , pulap-9000m , zasięg-400km.

Uzbrojenie: Dwa zsynchronizowane ze śmigłem zabudowane na stałe kaemy Vickers kla.7,7mm

=================================================================================================================================================================

Aeromarine Flink boat 1909 USA

Aeromarine 8 pusher 1910

Aeromarine 39A bi-flyingboat 1917

Typ: 2-miejscowy samolot lub wodnosamolot szkolny

Napęd: 1 rzędowy silnik tłokowy Hall-Scott A-7 o mocy 101 KM

Prędkość max-117km/h , czas wznoszenia 1500m/27 min , pułap operacylny-2300m czas lotu-4h,35min

Masa własna-748kg , masa startowa-1007kg

Długość-8m , wysokość-3,88m , rozpiętość-14,33m , powierzchnia nośna-45,89m kwadrat.

Aeromarine 40F

Aeromarine 40F 1919

Aeromarine 50-U8D bi-flyingboat 1919

Aeromarine Model 75

Aeromarine Model 75

Aeromarine Model 75 1920

Aeromarine AS-1 1920

Aeromarine M-1 1917r

=================================================================================================================================================================

Aeronautical Syndicate Valkyrie Type B

Aeronautical SindicateValkyrie W.Brytania 1911

================================================================================================================================================

Aerotorpille biplane Francja 1912

=====================================================================================================================================

Agapow biplane Rosja 1910

====================================================================================================================================================

AGO -Hydroplane Niemcy

AGO Pusher

AGO C-I

AGO C-II

AGO-C-IV

Typ 2-miejscowy dwupłat rozpoznawczy o konstrukcji mieszanej-pokrycie drewniano-płócienne a także z blach ze stopów lekkich

Napęd: 1 silnik rzędowy Benz Bz.IV o mocy 223KM

Prędkość max 190km/h , prędkość wznoszenia-3000m/22min , pułap raktyczny-5500m , zasięg-750km

Masa własna-900kg , masa startowa-1359 kg

Długość-8,25m , wysokość-3,50m , rozpiętość-11,90m , powierzchnia nośna-37,5m kwadratowego

Uzbrojenie: 1 stały km LMG 08/15 kal.7,92mm strzelający do przodu i jeden ruchomy km Parabelum kal.7,92mm strzelający do tyłu

AGO DV-III

Ago 14

AGO 14 1912r

============================================================================================================================================================================================

Aimé-Salmson, 1909 Francja

================================================================================================================================================================================================

DH1, RAF

Airco DH-1 W.Brytania

Typ Dwumiejscowy i dwupłatowy samolot rozpoznawczy i przechwytujący

Napęd Tłokowy silnik rzędowy Renault 8B o mocy 71KM.

Osiągi: Prędkość max-129km/h , Prędkość wznoszenia-107m/min , pułap max-2700m

Masy: własna-615kg , masa startowa-927kg

Wymiary: Długość-8,82m , wysokość-3,45m , rozpiętość-12,50m , powierzchnia nośna-33,7m kwadratowego

Uzbrojenie: 1 strzelający do przodu kaem Lewis kal.7,7mm zamocowany na wsporniku przed przednią kabiną.

dh_profile-1.jpg (26248 bytes)

Airco DH-2

Typ: Jednomiejscowy, dwupłatowy samolot myśliwski o konstrukcji mieszanej.

Napęd: Tłokowy silnik rotacyjny Grome Monosoupape o mocy 101KM lub silik rotacyjny Le Rhone 9J o mocy 111KM

Osiągi z silnikiem Grome

Prędkość max-150 km/h , czas wznoszenia na pułap 1830m-11min , pułap praktyczny-4270m , Długotrwałość lotu-2h,45min

Masa własna-482kg , masa startowa-654kg .

Długość-7,68m , wysokość-2,91m , rozpiętość-8,61m ,  Powierzchnia nośna-23,1m kwadratowego

Uzbrojenie 1 strzelający do przodu kaem Lewis kal.7,7mm

dh_profile-2.jpg (28075 bytes)

 

Airco DH-4

Powszechnie uważany za najlepszy dzienny bombowiec zastosowany na wielką skalę podczas I wojny światowej.

Typ: Dwuosobowy bombowiec dzienny w układzie klasycznego dwupłata

Napęd: Tłokowy silnik rzędowy  widlasty  Rolls-Royce Eagle VIII o mocy 381 KM

Prędkość max-230km/h , prędkość wznoszenia-396m/min , pułap praktyczny-6705m , długotrwałość lotu-3h,45min.

Masa własna-1083kg  masa startowa-1575kh

Długość-9,35m , wysokość-3,35m , rozpiętość-12,92m , powierzchnia nośna-40,3m kwadratowych

Uzbrojenie: 1 (w RCF ) lub 2 ( w RNAS ) strzelające do przodu stałe kaemy Vickers kal.7,7mm oraz 1 lub 2 kaemy Lewis kal.7,7mm zamontowane ruchomo na obrotnicy w tylniej kabinie. Do 209kg bomb pod kadłubem i skrzydłami.

dh_profile-3.jpg (31182 bytes)

Airco DH-5

Typ: Dwuołatowy ,1 miejscowy samolot myśliwski.

Konstrukcja mieszana ,drewniano-płócienna ,usterzenie klasyczne ,górny płat cofnięty do tyłu.

Napęd: Tłokowy silnik rotacyjny Le Rhone 9J o mocy 111 KM

Osiągi: Prędkość max-164km/h . prędkość wznoszenia-366m/min , pułap praktyczny-4875m , długotrwałość lotu-2h,45min

Masy: Własna-458kg , max startowa-677kg

Wymiary: Długość-6,71m , wysokość-2,78m , rozpiętość-7,82m , powierzchnia nośna-19,2 m kwadratowego

Uzbrojenie: 1 strzelający do przodu kaem Vickers kal.7,7mm ,oraz 4 bomby 25 funtowe (11,3kg)

Image:DH6SideView.jpg

Airco DH-6

dh_profile-4.jpg (29265 bytes)

Airco DH-9

Typ Dwumiejscowy , dwuplatowy bombowiec dzienny.

Napęd 6 cylindrowy rzędowy silnik tłokowy Siddley Puma o mocy 234 KM

Osiągi Prędkość max-178km/h , prędkość wznoszenia-190m/min , pułap praktyczny-4725m , długotrwałość lotu-4h,30min

Masy Własna-1012 kg , masa startowa-1508kg.

Wymiary Długość-9,27m , wysokość-3,44m , rozpiętość-12,92m , powierzchnia nośna-40,3m kwadratowego.

Uzbrojenie 1 strzelający do przodu stały kaem Vickers kal.7,7mm oraz 1 lub 2 kaemy Lewis kal 7.7mm zamocowane na obrotnicy Scarff w tylniej kabinie. Ładunek bomb 209kg.

Airco DH-10

Typ: Dwuplatowy ,dwusilnikowy samolot bombowy z 3 lub 4 osobową załogą.

Napęd: Dwa tłokowe silniki rzędowe w ukladzie widlastym Packart Liberty 12 o mocy 405KM każdy.

Osiągi: Prędkość max-208km/h , Pułap praktyczny-5335m , długotrwałość lotu-5h,,45min

Masy: Własna-2608kg , masa startowa-4082 kg

Wymiary: Długość-12,08m , wysokość-4,42m , rozpiętość-19,96m ,powierzchnia nośna-7,7m kwadratowgo.

Uzbrojenie: 1 lub 2 (sprzężone) kaemy Lewis kal.7,7mm zamocowane ruchomo na obrotnicach Scarff..Maksymalny ładunek bomb-408kg.

============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Air Department Type 1000

Air Department Type 1000 1915

Air Department A.D.1 Navyplane

Air Department A.D.1 Navyplane 1916

============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Albatros Taube 1913 Niemcy

Albatros Doppeltaube

Albatros EE 2-seater monoplane 1912

Albatros DD1 "Pfeil" (Arrow) biplane 1912

Albatros Pusher Doppeldecker

Albatros MZ-2

Albatros Doppeldecker

Albatros B-I

Albatros B-IIa

Typ: 2-miejscowy samolot roznawczy i obserwacji altyleryjskiej

Konstrukcja mieszana z blach płótna i drewna w układzie dwuplatowca.

Napęd: Tłokowy silnik rzędowy Mercedes D.I o mocy startowej 101KM lub Benz Bz.II o mocy startowej 111KM.

Osiągi: Predkoś max-105 km/h , pulap praktyczny-3000m , długotrwałość lotu-4h.

Masy: Własna-723kg , maksymalna startowa-1070kg.

Wymiary: Długość-7,63m wysokość-3,15m , rozpiętość-12,80m , powierzchnia nośna-40,6m kwadratowego.

Uzbrojenie: Brak

Albatros C-I

Typ: 2 miejcsowy samolot rozpoznawczy i obserwacyjny

Konstrukcja mieszana drewniano-płucienna i blaszana w układzie dwuplata.

Napęd: Tłokowy silnik rzędowy Benz Bz.III o mocy startowej 152KM albo Mercedes D.III o mocy startowej 162KM lub Argus As.III o mocy startowej 182KM

Osiągi: Predkość max-140km/h , pułap praktyczny-3000m , Dlugotrwałość lotu-2h,30min

Masy: Masa własna-875kg , masa startowa-1190kg

Wymiary: Dlugość-7,85m , wysokość-3-14m , rozpiętość-12,90m , powierzchnia nośna-40,4m kwadratowe.

Uzbrojenie: 1ruchomy kaem LMG 14 Parabellum kal.7,92mm na obrotnicy w tylniej kabinie oraz 70 kh bomb.

Albatros C-III

Typ: 2 miejscowy samolt rozpoznawczy i obserwzcyjny.

Konstrukcja: Klasyczny dwupłat okonstrukcji mieszanej.

Napęd: Tłokowy silnik rzędowy  Benz Bz.III o mocy startowej 152 KM albi Mercedes D.III o mocy startowej 162 KM.

Osiągi: Prędkość max-140km/h , pułap praktyczny-3400m , dlugotrwslość lotu-4h.

Masy: Własna 851kg , maksymalna startowa 1353kg.

Wymiary: Długość-8,00m , Wysokość-3,06m , rozpiętość-11,69m , powierzchnia nośna-36,9m kwadratowego.

Uzbrojenie: 1 stały kaem LMG 08/15 kal.7,92 mm u góry kadłuba po prawej stronie silnika strzelający przez tarcze śmigła ; 1 ruchomy kaem LMG14 Parabelum kal.7,92mm zamocowany na obrotnicy. Masa ładunku bomb 90kg.

Albatros C-V

Samolot ten został skonstrułowany przez inżynierów Thelana i Schuberta i był wersją rozwojową samolotu Albatros C.III. Został on zaprojektowany z myślą o dalekim rozpoznaniu .Przede wszystkim skupiono się na poprawie opływu samolotu-zastosowano gładki wydłużony kadłub, silnik o większej mocy niemal całkowicie zabudowany, oraz duży kołpak śmigła.

Produkcja ruszyła w 1916 r i zakończyła się na 424 egzemplarzach. Samolot ten nie cieszyl się popularnością miał wręcz fatalne własności lotne , dużą predkość przeciągnięcia i skłonność wpadania w korkociąg.

Albatros C.V był dwumiejscowym, jednosilnikowym  dwupłatem rozpoznawczym  o konstrukcji drewnianej .Kadłub kratownicowy , kryty sklejką. Płaty dwudżwigarowe, kryte płótnem . Lotki tylko na górnym płacie .

Uzbrojeniem samolotu były dwa kaemy 1 stały Spandau zprzodu kadłuba ,drugi Parabelum na obrotnicy w kabinie obserwatora.

Napęd stanowił 1 silnik rzędowy Mercedes D.IV o mocy 220 KM

Masy  Własna-1024kg , masa startowa-1585kg

Wymiary  Rozpiętość-12,78m , długość-8,95m , wysokość-4,5m , pow.nośna-43,4m kwadrat...

Osiągi  Prędkość maksymalna-170km/h , pułap-4800m , zasięg-400km , czas lotu-4h 

Albatros C-VII

Typ; Dwumiejscowy i dwupłatowy samolot rozpoznawczy.

Napęd: Tłokowy silnik rzędowy Benz Bz IV o mocy startowej 203KM

Osiągi: Prędkość max-170km/h , pulap praktyczny-5000m , długotrwałość lotu-3h,20min.

Masy: Masawłasna-991kg , masa startowa-1550kg.

Wymiary: Długość-8,70m , wtsokość-3,59m , rozpiętość-12,78m , powierzchnia nośna-43,4m kwadratowego

Uzbrojenie:1 stały strzelający do przodu kaem LMG 08/15 kal.7,92mm 1 ruchomy kaem LMG 14 Parabelum kal.7,92mm zamocowany na obrotnicy wtylniej kabinie.

Albatros C-X

Albatros C.X zostsł zaprojektowany w 1917r w oparciu o poprzedni model rozpoznawczy (Albatros C.VII). Wprowadzono wiele ulepszeń konstrukcyjnych ale zasadniczymi różnicami było zastosowanie silnika dużej mocy. Zwiększenie wydłużenia płatów i poprawa sylwetki aerodynamicznej kadłuba. Albatrosa C.X produkowano w czterech zakładach łącznie wyprodukowano 800 tych maszyn.

Albatros C.X był dwumiejscowym ,jednosilniowym dwupłatem rozpoznawczym o konstrukcji drewnianej bardzo zbliżonej do Albatrosa C.VII. Samolot byl uzbrojony w dwa kaemy 1 stały Spandau i 1 ruchomy Parabelum w kabinie obserwatora

Nowością w Albartosie C.X było zastpsowanie aparatury tlenowej do lotów wysokościowych

Naped: 1 silnik rzędowy Mercedes D.IV o mocy 260KM

Masy  Własna-1050kg , masa całkowita-1668kg

Wymiary: Rozpiętość-14,36m , długość-9,15m , wysokość-3,4m , powierzchnia nośna-42,7m kwadratowego

Osiągi: Prędkość maksymalna-175km//h , pułap-5000m , czas lotu-3h,25min.

Uzbrojenie Podane w tekście.

Albatros C.XV

Powstał w pierwszej połowie 1918r W przeciwieństwie do poprzedniego C.XII miał klasyczny kadłub o przekroju kwadratowym i wysunięty do przodu górny płat. samolot ten był typową maszyną wielozadaniową. Był wykorzystywany do rozpznania, korygowania ognia artyleryjskiego i zadań szturmowych.

Albatros C.XV choć był dobrym samolotem wyprodukowano tylko 200 egzęplarzy, na fracie spisywał się słabo ,w czasie użytkowania wykazywał wiele usterek był poprostu niedopracowany.

Albatros C.XV to dwumiejccowy ,jednosilnikowy dwupłat rozpoznawczo-szturmowy o konstrukcji drewnianej. Kadłub półskorupowy, kryty kilkuwarstwową sklejką z integralnym usterzeniem. Płaty dwudżwigarowe kryte przy krawedzi natarcia sklejką ,reszta pokryta płótnem. Lotki tylko na górnym płacie.

Napęd  1 silik rzędowy Benz Bz-IVa o mocy 220KM

Uzbrojenie  2 kaemy ruchome Spandau z przodu i Parabelum z tyłu na obrotnicy.

Masy  Własna-895kg , masa całkowita-1325kg

Wymiary  Rozpiętość-11,8m , długość-7,47m , wysokość-3,33m ,powierzchnia nośna-37,5 m kwadrat...

Osiągi  Prędkość maksymalna-16km/h , pułap-6000m , czas lotu-3h

Albatros D-I (L.15)

Typ: Dwupłat myśliwski 1 miejscowy

Konstrukcja Mieszana drewniano-płócienna

Napęd: Tłokowy silnik rzędowy Benz Bz.III o mocy startowej 152 KM.

Osiągi: Prędkośc max 175km/h , pułap praktyczny -5200m , długotrwałość lotu 90min

Masy: masa własna-649kg , masa startowa-898kg.

Wymiary: Rozpiętość skrzydeł-8,50m , długość-7,40m , wysokość-2,95m , powierzchnia nośna-22,9m kwadratowego

Uzbrojenie: Dwa strzelające do przodu kaemy LMG 08/15 kal.7,92mm zsynchronizowane z obrotami śmigła.

Albatros D-II (L.17)

Albatros D-III (L.20)

Typ: 1miejscowy dwupłatowiec myśliwski.

Konstrukcja: Drewniana ,samolot był pokryty sklejką, częściowo płótnem , obudowa silnika pokryta blachą.

Napęd: 1 tłokowy silnik rzędowy Mercedes D-III o mocy 162 KM

Osiągi: Prędkość max-175km/h , pułap praktyczny-5500m , długotrwałość lotu-2h

Masy: Własna-661kg , masa startowa-886kg.

Wymiary; Długość-7,33m , wysokość-2,98m , rozpiętość-9,05m ,powierzchnia nośna-20,5m kwadratowego.

Uzbrojenie: 2 stałe strzelające do przodu kaemy LMG 08/15 kal 7,92mm zsynchronizowane z obrotami śmigła.

Albatros D-V (L.24)

Typ: 1miejscowy dwupłatowiec myśliwski.

Konstrukcja: Drewniano płócienna obudowa silnika pokryta blachą.

Napęd: Tłokowy silnik rzędowy Mercedes D.III o mocy startowej 183 KM

Osiągi: Prędkość max-188km/h , pułap praktyczny-5700m , długotrwałość lotu-2h

Masy: Masa własna-687kg , masa startowa-937kg.

Wymiary; Długość-7,33m , wysokość-2,70m , rozpiętość-9,05m , powierzchnia nośna-21,2m kwadratowego

Uzbrojenie: Dwa stałe strzelające do przodu kaemy LMG 08/15 kal.7,92 zsynchronizowane z obrotami śmigła.

Albatros Dreidecker

Albatros D-XI

Albatros WDD

Albatros J I / J II

Albatros J-I (L.40)

Typ Dwumiejscowy samolot bliskiego wsparcia.

Napęd; Tłokowy silnik rzędowy Benz Bz.IV o mocy startowej 203 KM

Osiągi: Prędkość max-140 km/h , długotrwałość lotu-2h,40min , pułap praktyczny-3000m

Masy: Masa własna-1398kg , masa startowa-1808kg.

Wymiary: długość-8,84m , wysokość-3,37m , rozpiętość skrzydeł-14,14m , powierzchnia nośna 42,8m kwadratowego.

Uzbrojenie: 2 stałe strzelające do przodu kaemy LMG 08/15 kal.7,92 mm , 1 ruchomy kaem LMG 14 Parabelum kal. 7,92mm na obrotnicy w tylnej kabinie.

 Albatros W-1 bi-seaplane 1914

Albatros W-4

Typ: 1 miejscowy wodnosamolot myśliwski

Konstrukcja: mieszana

Napęd: Tłokowy silnik rzędowr Mercedes D.III o mocy startowej 162 KM

Osiągi: Predkość max-160km/h , pułap praktyczny-3000m , długotrwałość lotu-3h

Masy: Własna-790kg , masa startowa-1070kg .

Wymiary: Długość-8,50m , wysokość-3,65m , rozpiętość-9,50m , powierzchnia nosna-31,6m kwadratowego

Uzbrojenie: 1 lub 2 stałe kaemy LMG 08/15 kal.7,92 mm

Albatros G-III

Albatros C.XII

Typ  Dwumiejscowy i dwupłatowy samolot rozpoznawczy i wielozadaniowy

Napęd  1 silnik rzędowy  Mercedes D.IVa o mocy 260KM

Osiągi  Prędtość maksymalna-175km/h , pułap-5000m , czas lotu-3h,15min

Wymiary  Rozpiętość-14,37m ,długość-8,85m , wysokość-3,25m , powierzchnia nośna-42,7 m kwadrat...

Masy  Własna-1021kg , masa startowa-1639kg

Uzbrojenie  1 strzelający do przodu zabudowany na stałe kaem LMG 08/15 kal 7,92mm oraz 1 zamocowany na ruchomej obrotnicy Parabelum o kal.7,92mm . Masa ładunku bomb 90kg.

Albatros H1

Albatros H-1

Albatros C.IX, summer 1917

Albatros C-IX

Po udanym Albatrosie C.VII firma Albatros zajeła się koncepcją dwumiejscowego myśliwca eskortowego. W połowie 1917r powstały 3 prototypy taich maszyn które zostaly oblatane przez samego Manfreda von Richthofena .Jak na tego typu samolot przystało,Albatros C.IX wyposażony był trzy kaemy ,dwa z przodu jak w klasycznym myśliwcu a jeden z tyłu na obrotnicy.Samolot nie był jednak udany ,miał beznadziejne osiągi i był trudny w pilotażu

Albatros C.IX był dwumiejscowym jednosilnikowym dwupłatem myśliwsko-eskortowym o konstrukcji drewnianej Kadłub półskorupowy, kryty sklejką. Płaty dwudzwigarowe ,drewniane , kryte płótnem.

Naped Stanowił silnik rzędowy Mercedes D-III o mocy 160KM

Osiągi: Predkość maksymalna-155km/h , czas wznoszenia na 100m-5min , czas lotu-2,5h

Masy: Masa własna-895kg , masa całkowita-1325kg

Wymiary: Rozpiętość-10,4m , długość-8,22m , wysokość-2,73m

Uzbrojenie: zawarte w tekście.

========================================================================================================================================================

Albessard Tandem monoplane highwing Francja 1912

=====================================================================================================================================================================

Albessart twin monoplane 1910 Francja

========================================================================================================================================================================

Alexandria F-19  1918

============================================================================================================================================================

Alliance P.2 Seabird

Alliance P.2 Seabird W.Brytania

==============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Almerico da Schio Airship Italia I 1905

Almerico da Schio Airship Italia II 1912

==============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Lotnicy 1 Eskadry Wywiadowczej z ppor. Stanisławem Pawluciem (w środku) na tle Anatry Anasal DS nr 815

Anatra Anasal Rosja

Rosyjski samolot wywiadowczy. Pierwszy lot prototypu samolotu odbył się 25 lipca 1916 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto dopiero na początku 1917 roku. Nazwa Anasal pochodziła od kombinacji pierwszych członów nazw wytwórni Anatra i Salmson. Produkcję zakończono po wyprodukowaniu około 70 egzemplarzy.

W polskim lotnictwie wojskowym były używane cztery samoloty tego typu.

Samolot Anatra Anasal DS miał konstrukcję drewnianą. Kadłub miał poszycie sklejkowe, a część silnikowa była osłonięta blachą. Skrzydła i stery były kryte płótnem. Uzbrojony był w jeden ruchomy karabin maszynowy Lewis Russion-Jakubowski i stały Vickers z synchronizatorem Decan, oraz mógł przenieść ładunek 50 kg bomb. Załogę samolotu Anatra Anasal DS stanowili pilot i obserwator.

 

 

Silnik
 
Salmson 9U
(gwiazdowy, chłodzony wodą)
Moc [KM]
 
150
 
Rozpiętość [m]
 
11,42-12,37
 
Długość [m]
 
7,95-8,10
 
Wysokość [m]
 
3,19
 
Powierzchnia nośna [mkw]
 
35,0-37,1
 
Masa własna [kg]
 
814
 
Masa całkowita [kg]
 
1164
 
Prędkość maks. [km/h]
 
144
 
Prędkość wznosz. [m/s]
 
3,03
 
Pułap [m]
 
4300
 
Zasięg [km]
 
450
 
Czas lotu [godz, min]
 
4, 30

Anatra Anasal

Anatra DC

Anatra W-1

Zakłady A.A.Anatry powstały w 1913r. i w latach I wojny światowej były jedną z pięciu najwiekszych wytwórni samolotów w Rosji. W 1915r. Artur Antonowicz Anatra na podstawie licencji produkował bombowce Vosin 5 (zwane także LAS) Chciał on poprawić osiągi samolotu,zwłaszcza w aspekcie prędkości i wznoszenia. Zlecenie opracowania ulepszonej wersji otrzymał por.W.Iwanow,to też powstały samolot nazwano WI.W rzeczywistości wyjąwszy szczegóły mające na celu zmniejszenie ogromnego oporu aerodynamicznego francuskiej konstrukcji, samolot w bardzo niewielkim stopniu odbiegał od pierwowzoru.

Anatra WI był nadal płatowcem o drewnianej konstrukcji z płóciennym poszyciem i śmigłem pchającym,ale zewnętrznie różnił się od francuskiego orginału  głębszoą gondolą kadłuba ,skróconą dolną końcówką steru kierunku oraz brakiem lotek na dolnym płacie W wyniku tych zmian Iwanowowi udało sie zwiększyć prędkość o 21km/h i o 5min skrócić czas wznoszenia na wysokość 2000m.

Niestety w wyniku zmniejszenia o połowę powierzchni lotek stateczność boczna była bardzo słaba ,sterowanie ogólne mało skuteczne a niewzmocnione podwozie dość łatwo ulegało awariom.Anatra otrzymal zamówienie na dostawę 139 egzęplarzy WI w okresie od Marca 1915 do Marca 1916,ale ostatnie z tych maszyn wyprodukowano dopiero w połowie 1918r

Typ: 2-miejscowy dzienny samolot bombowy i rozpoznawczy.

Napęd Tłokowy silnik gwiazdowy  Salmson (Canton Unne) P.9 o mocy 152KM

Osiągi: Prędkość max-125km/h , pulap praktyczny-3500m , Długotrwałość lotu-3h,30min

Masy: Własna-852kg , masa startowa-1202kg

Wymiary: Długość-9,50m , rozpiętość-14,70m , powierzchnia nośna-39m kwadratowych

Uzbrojenie: 1 strzelający do przodu kaem kal .7,62mm z przodu kadłuba oraz niewielki ładunek bomb.

 

Anatra WKh

Anatra C-I

================================================================================================================================

Andermat 1916

=====================================================================================================================

Angelis biplane Indie 1910

===============================================================================================================================

Ansaldo SVA-3 / SVA-4

Typ 1-miejscowy samolot rozpoznawczy

Dwupłat produkowany seryjnie w latach 1917-1918 . Konstrukcja mieszana metalowo drewniana

Napęd  6 cylindrowy rzędowy silnik tlokowt SPA 6A o mocy 208 KM

Osiągi  Prędkość max-216km/h , pułap-4500m , dlugotrwałość lotu-3h,36min

Masy  Własna-701kg , masa startowa-949kg

Wymiary  Długość-8,10m , wysokość-2,65m , rozpiętość-9,10m , powierzchnia nośna-24,2m kwadratowego

Uzbrojenie  1 lub 2 strzelające do przodu nieruchome kaemy Vickers kal.7,7mm

 

Ansaldo SVA-5Italia

Ansaldo SVA-9

Typ 1 miejscowy samolot myśliwsko-rozpoznawczy i lekki bombowiec dwupłatowy

Napęd  6-cylindrowy silnik rzędowy SPA 6A o mocy 208KM

Osiągi  Prędkość max-230km/h , długotrwałość lotu 3h

Masy  Własna-680kg masa startowa-1050kh

Wymiary  Długość-8,10m , wysokość-2,65m , rozoiętość-9,10m , powierzchnia nośna-24,2m kwadratowego

Uzbrojenie  2 strzelające do przodu nieruchome kaemy Vickers kal.7,7mm oraz kilka małych bomb mocowanych do kadłuba.

Ansaldo A-1 Balilia

Oblatany w Listopadzie 1917r Dwupłat o konstrukcji drewnianej z pokryciem płóciennym z wyjątkiem kadłuba Produkcja seryjna A-1 zamkneła się liczbą 108 egzęplarzy dostarczonych przed I wojną. Po I wojnie polskie siły powietrzne zakupiły 35 samolotów które służyły w sławnej Eskadrze Kościuszkowskiej.

Typ: 1-miwjscowy dwupłatowy samolot myśliwski

Napęd  6-cylindrowy silnik rzędowy  SPA 6A o mocy 208 KM

Osiągi  Prędkość max-220km/h , pułap praktyczny-5000m , długotrwałość lotu-2h,30min

Masy  Własna-640kg , masa startowa-885kg

Wymiary  Długość-6,50m , wysokość-2,85m , rozpiętość-7,68m , powierzchnia nośna-21 m kwadratowego

Uzbrojenie  2 strzelajace do przodu nieruchome kaemy kal.7,7mm

Ansaldo A-300/4

W 1918r zaklady Ansaldo bazując na doświadczeniach z dwuplatami SVA rozpoczeły prace nad dwupłatem mieszanej konstrukcji metalowo drewnianej, od początku przeznaczonym do roli dwumiejscowej maszyny rozpoznawczej i lekkiego bombowca o wyrażnie lepszych właściwościach lotnych od oferowanych przez serję SVA.

Tak powstał oblatany na początku 1919r,prototyp Ansaldo A-300 wykazując znaczną zwrotność i wrażliwość na stery .W rezultacie program prób przebiegł gładko. Doskonałe osiągi wzbudziły zainteresowanie kilku nowych państw po I wojnie światowej doprowadzając do zamówienia dla Polski ,Belgii, Hiszpanii .

Polacy użyli swoich maszyn bojowo przeciwko Sowietom w1920-21r

Typ 2 miejscowy samolot rozpoznawczy

Napęd  6-cylindrowy silnik rzędowy  Fiat A 12bis o mocy 304 KM

Osiągi  Prędkość max-200km/h , pułap praktyczny-5500m , długotrwałość lotu-3h,30min

Masy  Własna-1200kg , masa startowa-1700kg

Wymiary Długość-8,75m , wysokość-2,97m , rozpiętość-11,24m , powierzchnia nośna-39,5m kwadratowego

Uzbrojenie  2 strzelające do przodu nieruchome kaemy kal.7,7mm oraz 1 ruchomy kaem kal.7,7mm w tylnej kabinie .

====================================================================================================================================================

Antoni monoplane 1909 Italia

==============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Antoinette Monobloc

Antoniette Monoblock 1911

Antoinette II

Antoniette II 1907

Antomiette 1913

Antoniette VIII

Antoniette jednopłaty:

Typ 1-miejscowy samolot sportowy.

Napęd  8-cylindrowy silnik widlasty  Antoniette o mocy 50KM (Antoniette IV) lub 61KM (Antoniette VII)

Osiągi  prędkość max-70km/h ,

Masy  Masa startowa-590kg

Wymiary  Długość-11,50m , wysokość-3,00m , rozpiętość-12,80m , powierzchnia nośna-50m kwadratowych

===========================================================================================================================================================

Antonov

Antonow Helicoplane 1910 Rosja

========================================================================================================================================================================

Anzani tractor monoplane 1909 Italia

==============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Archdeacon Hydroplane Glider

================================================================================================================================================================

Armitage 2 seater monoplane USA 1910

================================================================================================================================================================

Image:AW F.K.3.jpg

Armstrong Whitworth FK-3

Typ  2-miejscowy samolot wielozadaniowy i treningowy.

Napęd 8-cylindrowy silnik widlasty R.A.F.1A o mocy 91KM

Osiągi  prędkość max-143km/h , pułap-3660m , długotrwałość lotu-3h

Masy  Własna-629kg , masa startowa-933kg

Wymiary  Długość-8,84m , wysokość-3,63m ,  rozpiętość-12,21m , powierzchnia nośna-41,1m kwadratowego

Uzbrojenie  1 lub niekiedy 2 ruchome kaemy kal.7,7mm w tylniej kabinie.

Armstrong Whitworth F.K.5

Armstrong Whitworth  FK-5 1915

Armstrong Whitworth F.K.6

Armstrong Whitworth FK-6 1916

Armstrong Whitworth F.K.9

Armstrong Whitworth FK-9 1916

Armstrong Whitworth Ara

Armstrong Whitworth Ara 1918

Armstrong Whitworth FK-7 FK-8

Typ  2-miejscowy samolot dwupłatowy,wielozadaniowy.

Napęd  6-cylindrowy silnik rzędowy Beardmore o mocy 162KM

Osiągi  Prędkość max-159km/h , pulap-3960m , długotrwałość lotu-3h .

Masy  Własna-869kg , max startowa-1366kg

Wymiary  Długość-9,45m , Wysokość-3,35m , rozpiętość-13,26m , powierzchnia nośna-50,2m kwadratowego

Uzbrojenie  1 skierowany do przodu stały kaem kal.7,7mm oraz 1 skierowany do tyłu ruchomy kaem kal 7,7mm, bomby o masie 91kg.

Armstrong Whitworth FK-10

Armstrong Whitworth Armadillo

Armstrong Whitworth Siskin II / III (Czyzyk)

Typ  1-miejscowy myśliwiec dwupłatowy o konstrukcji mieszanej metalowo-drewnianej z pokryciem czesciowo płóciennym. Powstał w 1919r i dzieki swym doskonałym osiągom stał się podstawowym myśliwcem RAF-u.

Naped  14 cylindrowy silnik gwiazdowy Armstrong Siddeley Jaguar IV o mocy 425 do456KM

Osiągi  Prędkość maksymalna-251km/h , pułap -8230m , maksymalny czas lotu-72min

Masy  Własna-935kg , maksymalna srartowa-1366kg.

Wymiary  Długość-7,72m , wysokość-3,10m , rozpiętość-10,11m ,powierzchnia nośna-27,2 m kwadratowego

Uzbrojenie  2 skierowane do przodu kaemy kal.7,7mm oraz do 36 kg bomb

============================================================================================================================================

arnoux_rene_200_PX.jpg

René Arnoux

 

 

 

 

 

 

Arnoux Tailless

Arnoux Talies 1900r Francja

Arnoux, 1909

Arnoux Rene 1912

Arnoux, c.1913

Arnoux, c.1914

========================================================================================================================================

Arondel monoplane francja 1911

==========================================================================================================================================

Arsenal seaplane Austria 1912

===========================================================================================================================================================

Ask-Nyrop Typ I monoplane Grashoppan Szwecja 1910

====================================================================================================================================================

ASL Valkyrie monoplane typ A W.Brytania 1910

ASL Viking No. 1 tractor biplane, 2 props 1912

=============================================================================================================================================================================

Asteria No. 3 pusher biplane Italia 1911

============================================================================================================================================

Astley monoplan 1909 W.Brytania

=============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Astra Airship Ville-de-Paris 1906

Astra Airship Ville-de-Bordeaux 1908 V.d.Nancy 1909

Astra Airship Ville-de-Nancy 1909

Astra Airship Espana 1909

Astra Airship Ville-de-Pau 1910

Astra Airship Ville-de-Lucerne 1910

Astra Airship Adjudant Réau 1913

Astra-Torres Airship №1 1911

Astra-Torres Airship AT-1 1916

Astra Torez AT-2

Astra-Torres ~ AT- 4 1916

 

Astra-Torres ~ AT-11 1918

Astra-Torres ~ AT- 16  1918

 

Astra-Torres ~ AT- 18 1919

 

Astra-Torres ~ AT- 24 1920

Astra-Kapferer tandem plane 1908

Astra Wright Biplane typ E Francja 1910

 Astra Biplane Concourse Militaire 1911

Astra Type C biplane1911

Astra Hydro-Biplane 1912

 Astra Triplane 1912

===================================================================================================================================================================

Atlantic Battleplane 1916

=========================================================================================================================================================================

Audineau monoplane 1910 Francja

===============================================================================================================================================================

Auffin-Ordt Monoplane aviator Robert Esnault-Pelterie

===============================================================================================================================================

Austin-Ball A.F.B.1

Austin A.F.T.3

Austin Greyhound

Austin Greychound 1919

Austin Whippet

Austin Whippet 1919

=====================================================================================================================================================

Autostable Monoplane Francja 1913

=====================================================================================================================================================

A.V.I.A. monoplane Francja 1909

A.V.I.A.Vedette biplane 1909

A.V.I.A. Biplane 1910

==================================================================================================================================================

Aviatik Taube Niemcy

Aviatik Biplan Pusher

Aviatik AK-I

Aviatik B-I

Typ: 2-miejscowy samolot rozpoznawczo-obserwacyjny ,dwupłat o konstrukcji drewniano-płóciennej oblatany w 1913r. W niemal wszystkich wczesnej kategorii B także w Aviatiku B-I obserwator zajmował przednią kabinę.

Napęd  6-cyindrowy silnik rzędowy Mercedes  D.I o mocy 102KM

Osiągi  Predkość maksymalna-100km/h , maksymalny czas lotu-4h

Masy  Własna-665kg , maksymalna startowa-1090kg

Wymiary  Długość-8,00m , wysokość-3,30kg , rozpiętość-13,95m .

Uzbrojenie  Brak

Aviatik C-I

Dane dotyczą wersii C.I,C.II,C.III

Typ 2-miejscowy samolot rozpoznawczy i obserwacyjny

Napęd  6-cylindrowy silnik rzędowy Mercedes D.III o mocy 162KM

Osiągi  Prędkość maksymalna 142km/h , pulap praktyczny 3500m , maksymalny czas lotu-3h

Masy  Własna-750kg , masa maksymalna startowa-1242kg.

Wymiary  Długość-7,93m , wysokość-2,95m , rozpiętość-12,50m , powierzchnia nośna-43m kwadratowe

Uzbrojenie  1 strzelający na boki ruchomy kaem kal.7,92mm w tylnej kabinie.

Aviatik D VI

Aviatik D-VI

Aviatik D III

Aviatik D-III

Aviatik D VII

Aviatik D-VII

Aviatik C.III

Aviatik C-III

Aviatik B.III

Aviatik B.II, B.III

Aviatik B-II / B-III

Aviatic Berg D-I (Serii 138)

Typ  1-miejscowy myśliwiec dwupłatowy

Napęd  6-cylindrowy silnik rzędowy Austro-Daimler o mocy 200KM

Osiągi  Prędkość maksymalna-195km/h , pulap praktyczny-6000m , maksymalny czas lotu-2h,20min

Masy  Własna-610kg , masa startowa-935kg

Wymiary  Długość-6,86m , wysokość-2,48m , rozpietośc-8,00m , powierzchnia nośna-21,8m kwadratowego

Uzbrojenie  2 skierowane do przodu kaemy kal.8mm

Aviatic Berg D-II

Aviatik (Berg) G

Aviatik (Berg) G

Aviatik (Berg) 30.14

Aviatik (Berg) 30.14 1916

Aviatik (Berg) 30.17

 Aviatik (Berg) 30.17 1916 (G-II)

Aviatik (Berg) 30.24

Aviatik (Berg) 30.24 1917

Aviatik (Berg) C.I

Aviatik (Berg) C.I

Aviatik (Berg) C.I 1917

Austrowęgierski przemysł lotniczy stwopzył podczas I wojny światwej niewiele powszechnie znanych konstrukcji , ale do tego wąskiego grona należal Aviatik C-I .Skonstruowany przez inz.Juliusa von Berga i znany jako Berg C.I był przyrodnim bratem myśliwskiego D.I, od którego różnił się minimalnie większymi wtmiarami i początkowo nieco słabszym silnikiem .

W przypadku obu samolotów bardzo wysoka prędkość była osiągana kosztem zmniejszenia masy konstrukcji, a co za tym idzie, jej wytrzymałości.

C.I był zgrabnym dwumiejscowym ,jednokomorowym dwuplatem ze stałym podwoziem z płozą ogonową. Płaty przesunięte wzdlużnie względem siebie, miały równą rozpiętość .Mieszana konstrukcja metalowo-drewniana była kryta sklejką na kadłubie ,a płótnem na skrzydłach i usterzeniu.

Typ 2-miejscowy samolot rozpoznawczy i obserwacyjny

Napęd  6-cylindrowy silnik rzędowy Austro-Daimler o mocy 188KM

Osiągi  prędkość maksymalna-187km/h , pułap-6400m , maksymalny czas lotu-3,5h

Masy  Własna-640kg , maksymalna startowa-860kg

Wymiary  długość-7,67m , wysokośc-2,97m , rozpiętość-8,40m.

Uzbrojenie  1 stały skierowany do przodu oraz 1 ruchomy skierowany do tyłu kaem kal.8mm

Aviatik (Berg) 30.27 & 29

Aviatik (Berg) 30.27 & 29 1917

Aviatik (Berg) 30.30

Aviatik (Berg) 30.30 1918

Aviatik (Berg) 30.40

Aviatik (Berg) 30.40 1918

======================================================================================================================================================================

Avionnette HM-8

Avionnette HM-8

================================================================================================================================================

Avioplan 1909 Rumunia

===================================================================================================================================================================

avro_portrait_200.jpg

Sir Edwin Alliot Verdon Roe (1877 - 1970)

 

 

 

 

 

 

 

Avro Biplane

Avro I Biplane

Avro I biplane 1908

Avro I Triplane

Avro I triplane 1909

Avro II Triplane

Avro II triplan 1910

Avro III Triplane

Avro III triplane 1910

Avro IV Triplane

Avro IV

Avro Type D

Avro typ D 1911

Alliot Verdon Roe wywodzil się z pierwszej generacji brytyjskich pionierów lotnictwa swoją pierwszą machinę latającą zbudował w 1907r. Doświadczenie jakie zdobyl Roe, budując pierwsze trójpłatowce Avro oraz finansowe wsparcie ze strony brata były bardzo pomocne przy stworzeniu jednej z najsławniejszych brytyjskich wytwórni samolotów. Pierwszy z kolejnych sześciu samolotów wzbił się w powietrze 1 wietnia 1911r ,był on napędzany 26-kilowatowym (35KM) silnikiem Green. Samolot szybko zyskał sobie opinię łatwego w pilotarzu .Wersja wyposarzona w pływaki ,której oblot miał miejsce 18 Listopada 1911r.btła pierwszym brytyjskim wodnosamolotem.

Do czasu wycofania z użytku w 1913r.we wszystkich sześciu samolotach były montowane silniki Green o mocy 45KM, Viale 35KM i Isaacson 50KM

Typ: Dwumiejscowy 1-silnikowy samolot dwuplatowy

Osiągi: Prędkość maksymalna 78km/h

Masy: Maksymalna startowa 227kg

Wymiary: Rozpiętość-9,45m , długość-8,53m , wysokość-2,79m

Avro Type E prototype

Avro 500 typ E

Avro Type F

Avro typ F 1912

Avro Type G

Avro typ G 1912

Avro Burga Monoplane

Avro Burga monoplan

Avro 503 / Type H

Avro 503 H 1913

Avro 511

Avro 511 1914

Avro 510

Avro 510 1914

Avro 521

Avro521 1916

Avro 523 Pike

Avro 523 Pike 1916

Avro 528

Avro 528 1916

Avro 529

Avro529 1917

Zakładom Avro nie udało się uzyskać zamówienia Admiralicji na obiecujący projekt samolotu eskortująco-rozpoznawczego Avro-523 Pike, ale w zamian zaproponowano jej zbudowanie zmodyfikowanej i powiększonej wersji tego samolotu i wypróbowania jej w roli samolotu bombowego dalekiego zasięgu.

Roy Chadwick wiodący konstruktor firmy , który projektował Avro-523 skonstruował prototyp Avro-529. Warto wspomnieć o zmianach takich jak łączenie płatów na zewnątrz gondoli silników , o zmienionej konstrukcji usterzenia i o silnikach Rolls-Royce Falcon ze śmigłami ciągnącymi zamiast pchających.W drugim prototypie silnik zmieniono na BHP o mocy 230KM i przekonstruowano instalację paliwową. Innowacja było wprowadzenie rurowego systemu Gosport  do łączności głosowej miedzy członkani załogi. Ostatecznie jednak zamówienia na produkcje tego samolotu nie złożono.

Typ: Trzymiejscowy samolot bombowy dalekiego zasięgu.

Osiągi: Prędkość maksymalna-153km/h , pułap-4115m , czas lotu-5h

Wymiary: rozpiętość-19,2m , długość-12,9m , wysokość-3,96m , powierzchnia nośna-85,7m kwadrat...

Uzbrojenie: 2-kaemy Levis kal.7,7mm .Wewnętrzna komora bombowa mieściła 20 bomb p 23kg 

Avro 530

Avro 530 1918

Avro 531 Spider

Avro 531 Spider 1918

Avro 533 Manchester

Avro 533 Manchester 1918

Samolot Avro-533 Manchester z 1918r, nieco mniej sławny od póżniejszego Manchester II był finalnym produktem koncepcji 523/529. W nowym projekcie wprowadzono wiele zmian takich jak wyższy kadłub ,wyważone lotki, powiększony statecznik pionowy i ster kierunku oraz powiększona kabina celowniczego bombowego-przedniego strzelca. Konstrukcję opracowano zakładając wykorzystanie silników ABC Dragonfly ,które według założeń miały być jednym z elementow standaryzacji w produkcji wojennej brytyjskiego przemysłu lotniczego.

Przedłużające się kłopoty z opracowaniem silników Dragonfly spowodowały że konstruktorzy opracowali nową wersje Avro-533 Mk-II z silnikami Siddeley Puma o mocy 300KM którą oblatano w Grudniu 1918r w miesiąc po podpisaniu traktatu pokojowego, kiedy samolot ten przestał być potrzebny.W rok póżniej oblatano samolot z silnikami Dragonfly. Zamówienia na produkcję nie złożono

Typ: Trzymiejscowy samolot bombowy dalekiego zasięgu.

Osiągi: Prędkość maksymalna-185km/h , pułap-5790m , długotrwałość lotu-5h,45min

Masy: Własna-2217kg , maksymalna startowa-3352kg.

Wymiary: Rozpiętość-18,29m , długość-11,28m , wysokość-3,81m , powierzchnia nośna-75,9m kwadrat.....

Uzbrojenie: 2-kaemy Levis kal. 7,7mm oraz ładunek bomb do 339kg.

Avro 536

Avro 536

Wychodząc naprzeciw gwaltownie rosnącego zapotrzebowani powojennego rynku usług na na samolot do lotów spacerowych ,w zakładach Avro zmodyfikowano kadłuby pewnej liczby zbędnych samolotów wersji 504K tak aby one oprócz pilota pomieścić jeszcze mogły czterech pasażerów siedzących parami.Pierwsze 25 przebudowanych amolotów oblatano w kwietniu 1919r .Jeden z nich miał tylko dwa miejsca obok siebie i dodatkowy zbiornik paliwa do lotów na duże odleglości a jeden wyposażono w pływaki. Ostatnia dziesiątka przebudowanych w Hamble samolotów, która miała zamknięte kabiny dla pasażerów otrzymała nazwę , Avro 546, samoloty te jednak wykonały niewiele lotów. W latach dwudziestych dzieki niewielkiej flocie samolotów Avro-536 dziesiątki tysięcy osób odbyło swój pierwszy lot w życiu. Ostatnie samoloty wyposażone w silniki Clerget o mocy 130KM zostały wycofane dopiero w 1930r

Typ: pięciomiejscowy dwupłat z otwartą kabiną.

Osiągi: Predkość maksymalna-145km/h , pułap-3660m , zasięg-322km.

Masy: Własna-649kg , maksymalna startowa-1010kg.

wymiary: Rozpiętość-11,20m , długość-9,02m , wysokość-3,17m , powierzchnia nośna-31,12m kwadratowego.

Avro 539

Avro 539 1919

Avro 548

Avro 548 1919

Avro 547

Avro 547 1920

Avro 504K

Avro 504 C

Avro 504 zostal opracowany na podstawie Avro 500 a prototyp oblatano w lipcu 1913r .Był dwukomorowym dwupłatem z wydłużonym przesunięciem płatów ,podwozie stałe z centralną płozą .Avro 504 spotkał wątpliwy zaszczyt stania się pierwszym brytyjskim samolotem zestrzelonym przez wroga nad Belgią 22 Sierpnia 1914r

Typ  2-miejscowy saolot szkolenia zasadniczego

Napęd  7-cylindrowy silnik gwiazdowy  Armstrong Siddeley Lynx IVC o mocy 183KM

Osiągi  Prędkość maksymalna-161km/h , pułap praktyczny-4450m , zasię-402km

Masy  Własna-718kg , masa startowa-1016kg

Wymiary  Długość-8,69m , wysokość-3,33m , rozpiętość-10,97m , powierzchnia nośna-29,7m kwadratowego.

Uzbrojenie  Wersja jednomiejscowa C  1 ruchomy kaem zamocowany przy kabinie pilota strzelający na boki kal.7,7mm .Wersja K 1 ruchomy kaem wtylnej kabinie kal.7,7mm

Avro Triplane

Avro Baby

AVRO 508 biplane  1914

===========================================================================================================================================

AVROE biplane 1908

AVROE triplan No.1 1909 (niebawem firma zmieniła nazwę na Avro)

============================================================================================================================================================

A.V. Roe Triplane

==================================================================================================================================================================

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Copyright ©2017 by podniebni
Kreator Stron www