podniebni / Samoloty na S 
   Samoloty na A
   Samoloty na B
   Samoloty na C
   Samoloty na D
   Samoloty na E
   Samoloty na F
   Samoloty na G
   Samoloty na H
   Samoloty na I
   Samoloty na J
   Samoloty na K
   Samoloty na L
   Samoloty na M
   Samoloty na N
   Samoloty na O
   Samoloty na P
   Samoloty na Q
   Samoloty na R
   Samoloty na S
   Samoloty na T
   Samoloty na U
   Samoloty na V
   Samoloty na W
   Samoloty na X
   Samoloty na Y
   Samoloty na Z
   Z Naj.....
 

Samoloty na S 

Sablating SF-4 Niemcy

Sablatnig N1.BZ

 Sablatnig N1.BZ

=====================================================================================================================================================

S.A.C. "Caledonia" monoplane W.B 1911

 S.A.C. "Dart" monoplane 1912

 ========================================================================================================================================================

Sage Type 2

Sage Type 2 1916r

=======================================================================================================================================================

Saigai monoplane Japonia 1912

========================================================================================================================================================

Salmson 2 A.2

Salmson D.2

==================================================================================================================================================

 Salvez monoplane Francja 1912

=============================================================================================================================================

SAM  ?

=================================================================================================================================

Sanchez-Besa biplane Chile-Francja 1912

Sanchez Besa seaplane 1912

=============================================================================================================================

Sanchis monoplane 1909 Francja

==========================================================================================================================

Sanders No.1 biplane W.Brytania

Sanders No. 2 biplane W.B 1911

============================================================================================================================

Alberto Santos Dumont (20/7/1873-23/7/1932).

Santos Diumont 14bis Canard

 Santos-Dumont No. 15 biplane 1907

Santos Diumont 19 Demoisele

Santos-Dumont Airship №9 1903

Santos-Dumont Airship №16 1907

Santos-Dumont № 1 1898

Santos-Dumont № 2 1899

Santos-Dumont № 3 1899

Santos-Dumont № 4 1900

Santos-Dumont № 5 1901

Santos-Dumont № 6 1901

Santos-Dumont № 7 1904

Santos-Dumont № 10 1903

Santos-Dumont № 14A and shed at Paris 1905

====================================================================================================================================================================

 Saric N1 1910

============================================================================================================================================

Sarti

Sarti helikopter 1828

====================================================================================================================================

Saru-Ionescu single-seater monoplane Rumunia 1911

=======================================================================================================================

Saul No.1 tandem biplane W.Brytania 1909

=======================================================================================================================

Savary tractor biplane Francja 1909

Savary biplane 2 props 1911

 Savary biplane streamlined tailcone 1912

Savary seaplane twin floats  1912

=========================================================================================================================================================

Saweliew czteropłat Rosja

============================================================================================================

SCAA Fregate monoplane Francja 1909

=================================================================================================================

 Schlegel Züst monoplane Niemcy 1910

=========================================================================================================

Schmitt Tri-Vulto-plane

Schmitt biplane Francja 1910

Schmitt Type 7 biplane 1913

=================================================================================================================================================

schreck_portrait_200_PX.jpg

Louis Schreck, (1874-1941)

 

 

 

 

 

Schreick Monoplane "Diapason"  II 1910

============================================================================================================================================================

Schreck FBA 17 HT4

Schreck FBA 17 HT4

Schreck "Diapason II 1912

============================================================================================================================================================

Schutte LS 1912-1913 nad Gdańskiem

SL 1 przed przebudową

SL 1 po zakończeniu przebudowy

Schütte-Lanz 1, typ a, 1911-1912

131-metrowy (po przebudowie 133 metry) sterowiec o geodetycznej, drewnianej konstrukcji S.L. 1.

Sterowiec pokazano przedstawicielom armii już w październiku 1911, budowa trwała jednak 2,5 roku, decentralizacja produkcji podrożyła koszty, w trakcie prób został przekonstruowany, na uzbrojenie przyjęty został w grudniu 1912 roku (jako S.L. I). Zniszczony w Berlinie na ziemi 17.VII.1913.

SL 2

Schütte-Lanz 2, typ b, 1912-13

144,5-metrowy (po przebudowie 156 metrów) sterowiec o drewnianej konstrukcji S.L. 2.

S.L. 2 był gotowy na początku 1913, do II.1914 przechodził loty próbne, po ich zakończeniu przyjęty na uzbrojenie jako S.L. II, rozebrany 10.I.1916.

Schütte-Lanz S.L.11

Bild:SL20 auf Flugplatz.jpg

Schütte-Lanz-Luftschiff SL 20  1917

==============================================================================================================================================================================================================

 

 

Schwade Doppeldecker

====================================================================================================================================

Schwartz sterowiec 1895 Niemcy

Sterowiec Schwarza - pierwszy szkieletowy sterowiec świata.

Istnieją w historii techniki wynalazki, które znajdują się na krawędzi zapomnienia, ponieważ ich twórcy z różnych powodów nie zdołali doprowadzić do upowszechnienia swoich idei pod własnym nazwiskiem. Często jednak ich myśl przewodnia ma ogromny wpływ na późniejszych konstruktorów, buduje ludzką wyobraźnię i określa trendy w przyszłości. Nie możemy wobec tego pozwalać na ich zapomnienie. W poniższym artykule opiszę historię takiego wynalazku i jego twórcy.

W powszechnej świadomości wynalazcą i twórcą sterowca szkieletowego był Ferdynand von Zeppelin. W rzeczywistości jednak palma pierwszeństwa należy do Davida Schwarza, którego aerostat był pierwszym latającym sterowcem szkieletowym, i to niezwykle jak na owe czasy oryginalnym, bo wykonanym w całości ze stopów aluminium. Schwarz był więc nie tylko twórcą szkieletowej koncepcji sterowca, ale też wizjonerem materiałoznastwa, zastosował bowiem metal, który po latach zdominował lotnictwo – i dominacja ta utrzymuje się do dziś.

David Schwarz urodził się w 1850 (lub 1852) roku na Węgrzech, w rodzinie żydowskiej. Znaczną część życia spędził w Zagrzebiu - zwanym wówczas po niemiecku Agram – Chorwacja wchodziła bowiem w skład cesarstwa austro-węgierskiego. Prowadził dobrze prosperujący zakład przerobu i handlu drewnem. Choć nie miał technicznego wykształcenia, interesował się tą dziedziną wiedzy i zainteresowanie to wprowadzał w czyn, dokonując m.in. usprawnień maszyn do obróbki drewna. Znaczny wpływ na ewolucję zainteresowań Schwartza miała żona – to Melanie Schwartz przesyłała mężowi pierwsze książki techniczne, gdy miesiącami przebywał poza domem nadzorując prace przy zagospodarowywaniu terenów leśnych.

Sterowcami zainteresował się jeszcze w latach 80-tych XIX wieku, jednak na praktyczną realizację takiego przedsięwzięcia przyszedł czas w następnej dekadzie. Schwarz zaprezentował swój projekt najpierw austriackiemu Ministerstwu Wojny, gdzie spotkał się nawet z zainteresowaniem, za którym nie poszły jednak żadne konkretne działania ani deklaracje finansowe. Następnie odbył prezentacje w St. Petersburgu, najżywszy oddźwięk jednak jego koncepcja znalazła w Niemczech.

Schwarzowi udało się w Niemczech namówić do współpracy przemysłowca Carla Berga, właściciela fabryki produkującej wyroby ze stopów aluminium – wówczas stosunkowo nowego, bardzo obiecującego materiału. Berg wsparł projekt finansowo i technicznie, widząc w nim źródło przyszłych wielkich zamówień na swoje wyroby. Technicy Berga szybko wykonali szczegółowy projekt sterowca wg wskazówek Schwarza.

Nadzieje na sukces finansowy przedsięwzięcia miały mocne uzasadnienie, ponieważ sterowcem jako przyszłą, groźną na polu walki bronią poważnie zainteresowała się niemiecka armia. Wkrótce Schwarzowi udało się uzyskać kontrakt na budowę prototypu swojego aerostatu wraz z zapewnieniem wyłączności dostaw sterowców przez kolejne 30 lat! Fakt ten pozwolił niezwłocznie rozpocząć budowę pierwszego egzemplarza, który zaczął powstawać w hangarze na lotnisku Tempelhof w Berlinie w roku 1895. Elementy sterowca wykonywano w fabryce Berga w Zagłębiu Ruhry, a następnie przywożono i montowano w stolicy Niemiec.

Sterowiec budził wielkie zainteresowanie oraz kontrowersje. Hangar, w którym powstawał, kilkakrotnie podczas budowy wizytował sam cesarz Wilhelm II. Wielu przedstawicieli świata balonowego wyrażało swój sceptycyzm, nie wierząc, że aerostat z metalu będzie zdolny do lotu. Podobną opinię wyraził również np. niemiecki fizyk Hermann von Helmholz, utrzymując, że aerostatów nie powinno budować się z metalu, gdyż będą zbyt ciężkie. Schwarz był jednak bardzo zdeterminowany, przedstawiając obliczenia świadczące o realności swojej koncepcji.

Budowany sterowiec miał charakterystyczny kształt pocisku, ponieważ Schwarz nie posiadał wiedzy na temat aerodynamiki. Z drugiej strony taka forma musiała wywoływać pozytywne skojarzenia wśród wojskowych, od których zainteresowania zależała przecież przyszłość projektu. Ważniejsza była jednak inna cecha sterowca, mianowicie… brak widocznych powierzchni sterowych. Konstruktor przyjął bowiem system sterowania aerostatem za pomocą systemu 4 śmigieł, napędzanych za pośrednictwem pasów transmisyjnych i wałów przez 1 silnik.

Najbardziej oryginalnym elementem konstrukcji sterowca Schwarza był jednak kadłub. Był on wykonany w całości ze stopów aluminium i posiadał 13 oddzielnych sekcji na gaz nośny, którym był oczywiście wodór. Długość kadłuba sterowca wynosiła 38,32 metra, w tym długość środkowej, cylindrycznej części 24,32 m., stożkowatego dzioba 11 m, tylnej zaś części 3 metry. Średnica wynosiła 12 metrów. Pokrycie stanowiła blacha aluminiowa o grubości 0.18 - 0.20 mm, przymocowana do szkieletu sterowca za pomocą nitowania.

Do kadłuba przymocowana była gondola, zawierająca kabinę pilota, oraz napęd sterowca, który stanowił czterocylindrowy silnik Daimler o mocy 16 koni mechanicznych (12 kW). Jednostka ta napędzała aż 4 śmigła: główne o średnicy 2,6 metra, znajdujące się za gondolą, napędzane pasem transmisyjnym, dwa boczne, każde o średnicy 2 metry, napędzane podobnie jak śmigło główne, oraz napędzane wałem śmigło pod gondolą, mające sterować wysokością lotu aerostatu. Sterowanie kierunkiem lotu miało zapewniać regulowane śmigło główne oraz śmigła boczne.

Sterowiec posiadał wiele przemyślanych i dopracowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Każdy zbiornik z gazem nośnym posiadał osobny zawór do napełniania wodorem. Układ wydechowy silnika był tak zaprojektowany, aby iskry ze spalin nie mogły spowodować zapłonu wodoru. Kształt sterowca nie był może zbyt aerodynamiczny, ale przy planowanej prędkości 25 km/h nie miało to większego znaczenia. Masa własna sterowca wynosiła 3, 560 kg, startowa zaś 3800 kg, co przy udźwigu wodoru 1,15 kg/m3 dawało masę użyteczną 130 kg + pilot z ekwipunkiem. Obliczając wg tych danych pojemność sterowca, wynosiła ona 3300 m3.

Budowę maszyny ukończono z końcem lata 1896 roku, wyznaczając termin pierwszego lotu testowego na 27 września. Wydarzenie to miał wizytować sam cesarz Wilhelm, jednak ostatecznie nie mógł przybyć. Ponieważ Schwarz miał równocześnie problemy zdrowotne lot przesunięto. 8go października 1896, mimo że cesarz również nie mógł przybyć, rozpoczęto napełnianie sterowca wodorem – niecierpliwy twórca chciał wreszcie zobaczyć swe dzieło w powietrzu. Sterowiec wyprowadzono z hangaru przygotowując do lotu, okazało się jednak, że dostarczony wodór nie jest odpowiedniej jakości nie zapewniając przewidzianej siły nośnej. Mimo to na wszelki wypadek kadłub sterowca był przytrzymywany na linach przez dziesiątki żołnierzy, aby nie doszło do niekontrolowanego wzniesienia się aerostatu.

Zdecydowano więc o odwołaniu lotu, choć być może sterowiec miałby szansę się wznieść. Schwarz nie chciał jednak, aby nieodpowiedni gaz spowodował zmniejszenie osiągów sterowca i polecił czekać na wodór odpowiedniej jakości. Test wypadł mimo to pomyślnie, przetestowano przy okazji silnik i układ przeniesienia napędu, który pracował bez zarzutu. Pojawienie się sterowca poza hangarem dodało mu dodatkowego rozgłosu.

Wodór odpowiedniej jakości dostarczono wreszcie i Schwarz wyznaczył termin następnej próby na 15 stycznia 1897 roku. Trzy dni wcześniej, 12tego stycznia Schwarz opuścił więc Zagrzeb, udając do Wiednia, będącego przystankiem w drodze do Berlina. Nazajutrz, 13 stycznia, wysłał rano telegramy do żony do Zagrzebia, oraz na lotnisko Tempelhof, potwierdzające, że lot próbny odbędzie się 15 stycznia. Niestety około południa, spożywając obiad w jednej z wiedeńskich restauracji wraz ze swoimi przyjaciółmi, nagle zasłabł i po chwili zmarł, prawdopodobnie na zawał serca.

Po śmierci Schwarza próbę odwołano, i zapewne sterowiec nigdy nie wzniósłby się w powietrze, gdyby nie Melanie Schwarz, żona konstruktora. Z energią i uporem starała się ona doprowadzić do lotu próbnego, który potwierdziłby słuszność założeń i koncepcji męża. Nie było to łatwe, bowiem rząd niemiecki, widząc zapewne w fakcie śmierci Schwarza możliwość wycofania się z zawartej z nim umowy, zaczął odwlekać lot próbny. Na sprawie mógł też zaważyć fakt, że Schwarz nie był Niemcem, co niezbyt odpowiadało ówczesnym władzom niemieckim. Ponadto podczas budowy sterowca pojawili się konkurenci, w tym między innymi Ferdynand von Zeppelin, zainteresowani budową tych statków powietrznych.

Wszystkie te fakty spowodowały, że przeprowadzenie lotu próbnego okazało się bardzo trudne. Melanie Schwarz napotkała na przykład na problem w postaci braku pilota, który podjąłby się oblotu maszyny. Wojskowi piloci otrzymali zakaz od władz niemieckich, zaś pilotów cywilnych po prostu nie było wówczas zbyt wielu. W końcu jednak determinacja pani Schwarz zwyciężyła i niemal 11 miesięcy po śmierci swojego twórcy pierwszy sterowiec szkieletowy na świecie wzniósł się w powietrze 3 listopada 1897 roku. Za sterami zasiadł pilot Ernst Jagels.

Lot odbył się z lotniska Tempelhof, gdzie sterowiec został zbudowany. Początkowo wszystko przebiegało zgodnie z założeniami, mimo występowania wiatru w dzień próby, aerostat był sterowny w locie. Niestety, po wzniesieniu się na wysokość ponad 400 metrów urwał się jeden z pasów transmisyjnych, wskutek czego jedno ze śmigieł stanęło i maszyna straciła sterowność. Doszło do rozbicia sterowca i jego uszkodzenia, na szczęście pilot odniósł tylko drobne obrażenia. To jednak wystarczyło niemieckim władzom wojskowym do wydania negatywnej opinii o maszynie, co przesądziło jej los.

Pani Schwarz zabrakło już sił na naprawę sterowca wobec braku zainteresowania klienta. Od dawna sterowcem Schwarza interesował się zaś Ferdynand von Zeppelin, który jeszcze w roku 1896 złożył Schwarzowi ofertę współpracy. Została ona stanowczo odrzucona. Zeppelin obserwował pierwszy wzlot sterowca Schwarza, i po jego rozbiciu złożył wdowie propozycje odkupu planów oraz patentów zarejestrowanych przez męża za kwotę 15.000 marek. Oferta została przyjęta i możemy przypuszczać, że wiele rozwiązań zastosowanych przez Zeppelina przy budowie szkieletu jego sterowca było wzorowanych na pracy Schwarza, zwłaszcza, że zastosowane przez Zeppelina elementy konstrukcyjne były wykonywane w tej samej wytwórni Carla Berga co części sterowca Schwarza.

Schwarz był więc prekursorem konstrukcji sterowców szkieletowych, dzięki któremu jego następcy mieli utorowaną drogę do dalszych prac na tym typem maszyny latającej, zakończonych zbudowaniem największych statków powietrznych świata już 30 lat później. Był też człowiekiem, który wprowadził zastosowanie metalu – konkretnie aluminium - do konstrukcji statków powietrznych, co dla jemu współczesnych było rzeczą często niepojętą. Tymczasem do dziś, mimo coraz szerszego zastosowania tworzyw sztucznych, stopy aluminium stanowią podstawowy materiał konstrukcyjny w lotnictwie. Choć więc sterowiec Schwarza wykonał tylko jeden lot, to zastosowane rozwiązania wpłynęły bardzo poważnie na historię całego lotnictwa.
==============================================================================================================================

Sclaves biplane France 1910

============================================================================================================================

Scott 1909

=====================================================================================================================

Seddon Mayfly

Seddon Mayfly

Seddon Mayfly 1910r

==================================================================================================================================

 SELA No. 2 monoplane Francja 1910

====================================================================================================================

Severo Airship Pax 1902

==============================================================================================================================================

S.E.L.A. monoplane Francja 1910

========================================================================================================================================================================

Sellers Quarduplane 1908r

===================================================================================================================================================================

Shaw Comet 1915

Shaw Flying Boad

========================================================================================================================================================================

Shigeno biplane Japonia-Francja 1912

==================================================================================================================================================

 

Shiukov Canard-1 monoplane

======================================================================================================================================================

short_brothers_350.jpg

Oswald (1883-1970), Horace (1872-1917) and Eustace Short (1875-1932)

Short Biplane No 1

Short Biplane No 1 1909

Short Biplane No 2

Short Biplane No 2 1909r

Short Folder

Short Folder 1913

Short Admiralty 74

Short Admiralty 74 1914

Short Admiralty 166

Short Admiralty 166 1914

Short Admiralty 860

Short Admiralty 860 1914r

Short Bomber

Short Bomber 1915

Short N2B

Short Admiralty 184 1915

Short 320

Short 320 1916

Short Type 310-A4

Short 310 1916

Short Shirl

Short Shirl 1918

Short 827

Short S-38

Short 81

Short 830

Short No. S60 tractor biplane (sea and land) 1913

Short No. S64 tractor seaplane with folding wings 1913

==========================================================================================================================================

Shrvier aeroplane & Tod Shrvier 1910r

================================================================================================================================================

 SIA R2 biplane Italia 1913

============================================================================================================================================

Siddeley R.T.1

Siddeley R.T.1 1917

Siddeley S.R.2 Siskin

Siddeley S.R.2 Siskin 1919

===========================================================================================================================================

Siemens Schuckert R-IV Niemcy

Siemens Schuckert R-VIII

profile_sswdiii-5.jpg (47251 bytes)

Siemens Schukert D-III

Siemens Schukert D-I

Siemens-Schuckert Airship I

Siemens Schukert typ G

====================================================================================================================================================================================================================================================================

Sikorski Llia Mouromets S-22 Rosja

Sikorski S-16

Sikorski S-6

Sikorski S-10

Sikorski S-11

Sikorski S-20

Sikorski 9

Sikorsky S-1

Sikorski S-10 1910r

Sikorsky S-2

Sikorski S-2

Sikorsky S-3

Sikorski S-3

Sikorsky S-4

Sikorski S-4

Sikorsky S-1

Sikorski S-1 1909

Sikorski Helikopter S-2 1910

Sikorsky S-5

Sikorski S-5

Sikorsky S-7

Sikorski S-7 1912

Sikorsky S-8 Malyutka

Sikorski S-8 Malutka 1912

Sikorsky S-12

Sikorski S-12  1913r

Sikorsky S-18

Sikorski S-18 1915r

Sikorsky S-19

Sikorski S-19 1916r

 Sikorsky "Grand" tractor biplane with only two engines,1913

======================================================================================================================================================

de Silva, 1909

================================================================================================================================================================================

Silverston 1910r

====================================================================================================================================================

Simonet SHBP 1920 Belgia

=======================================================================================================================================

Simplex monoplane Francja 1910

===========================================================================================================================================================

Sippe monoplane W.B 1910

===============================================================================================================================

Sirius monoplane Francja 1911

==========================================================================================================================================================

Skinner monoplane W.B 1911

======================================================================================================================================================

 Sloan bicurve biplane Francja 1910

Sloan twin tractor bicurve biplane 1911

Sloan Concours Militair biplane 1911

==========================================================================================================================================================

Smith monoplane USA 1912

==============================================================================================================================================================

Smurow Ornitopter Rosja

============================================================================================================================================================

Szybowiec uczniów lwowskich zbudowany w 1910 roku

Sokalski, Baszniak i Siemiuła - szybowiec

Szybowiec zaprojektowany i zbudowany w 1910 roku przez uczniów gimnazjum realnego we Lwowie (Aleksandra Sokalskiego, Kazimierza Baszniaka oraz Włodzimierza Siemiułę).

Przez zimę 1910/11 przechowywali go w garażu inż. Rubczyńskiego (późniejszego znanego protektora szybownictwa i lotnictwa sportowego).

Brak jest danych nt. wykonywania lotów na tym szybowcu, chociaż sam wygląd gotowej maszyny nie dawał nadziei na poprawne wykonywanie na nim lotów. Dla ozdoby zamocowano na nim małe śmigiełko.

Szybowiec był konstrukcją drewnianą w układzie górnopłata. Kadłub drewniany w postaci kraty z listew. Skrzydła drewniane kryte płótnem. Usterzenie drewniane kryte płótnem. Usterzenie poziome ze statecznikiem i sterem. Podwozie stałe, kołowe z tylnym kółkiem. Załogę stanowił pilot.

Rozpiętość [m]
 
4,5
 
Długość [m]
 
6,0
 
Wysokość [m]
 
1,5
 
Powierzchnia nośna [mkw]
 
9,0
 
Masa własna [kg]
 
35
 
Masa całkowita [kg]
 
100
 
Obciąż. pow. skrzydeł [kg/mkw]
 
11,0
 

============================================================================================================================================================

Roger Sommer

Roger Sommer, 1877-1965

Sommer Monoplane aviator Kimmerling 1912 Francja

Sommer Tractor Biplane German build

Sommer Biplane

Sommer Biplane

Sommer "Aerobus" Grand pusher biplane 1911

Sommer "De Course" tractor biplane 1911

Sommer Type de Campagne biplane  1911

 Sommer Type E monoplane 1912

Sommer Type K pusher biplane 1912

Sommer Type R (Fortress type) biplane 1912

===============================================================================================================================================

Sonoda biplane Japonia 1912

==============================================================================================================================================================

lienzo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sonora biplane 1913 Mexico

====================================================================================================================================================

sopwith_portrait_200.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Sir Thomas Octave Murdoch "T.O.M" Sopwith (1888 - 1989)

sopwith_6.jpg (61945 bytes)

Sopwith Camel F-1

sopwith_1.jpg (46523 bytes)

Sopwith Schneider

sopwith_2.jpg (55875 bytes)

Sopwith Baby

sopwith_3.jpg (52728 bytes)

Sopwith 1 1/2 Strutter

Sopwith 1B1

sopwith_4.jpg (47639 bytes)

Sopwith Pup

sopwith_5.jpg (50456 bytes)

Sopwith Triplane

sopwith_7.jpg (46604 bytes)

Sopwith 5F.1 Dolphin

sopwith_8.jpg (55357 bytes)

Sopwith 7F.1 Snipe

Sopwith Tabloid

Sopwith Folder 2

Sopwith N510 200 h.p. Hispano-Suiza prototype Triplane

Sopwith Triplane N533

Sopwith LRTTr Triplane

Sopwith Rhino Triplane

Sopwith Snark Triplane

Sopwith 2F.R.2 Bulldog Clerget 11E

Sopwith TF.2 Salamander

Sopwith Snapper

Sopwith Snail

Sopwith B.1

Sopwith B.1 1917

Sopwith Bee

Sopwith Bee 1917

Sopwith Cuckoo

Sopwith Cuckoo 1917

Sopwith 3F.2 Hippo

Sopwith 3F.2 Hippo 1917

Sopwith Cobham

Sopwith Cobham 1918

Sopwith Dragon

Sopwith Dragon 1919

Sopwith F-1 Comik

 Sopwith tractor biplane 3-seater 1912

Sopwith Bat Boats Type 1 BB2 and BB3 amphibian version 1913

Sopwith HT (Hydro Tractor) biplane 1913

Sopwith Tractor Type St.B (Stunt Bus) 2 seater 1913

=======================================================================================================================================================

Sorokin

Sorokin helikopter 1909 Rosja

==================================================================================================================

 Souchet monoplane Francja 1910

=======================================================================================================================

Spad S-XIII

SPAD A.2

Spad A.4

SPAD VII

SPAD XI

SPAD XII

SPAD XIII

============================================================================================================================================================================

Spainhour monoplane USA 1911

======================================================================================================================================

 

Sparling biplane USA 1912

========================================================================================================================================================================================================================================================

Spencer Airship №1 "Mellin"s Food" 1902 W.B

Spencer Airship №2 1903

Spencer Airship A "Bovril" 1913

Spencer Airship B 1908

Spencer-Sterling biplane 1910

===============================================================================================================================================

Spyker V-1

===========================================================================================================================================================================================================================================================

Stagl-Mannsbarth Airship Austria at Wien 1911

=========================================================================================================================================================================================================================================================

Standart H-3

Standart J-1

==========================================================================================================================================

Star monoplane W.B 1911

===========================================================================================================================

Stasenko "Lyusik" monoplane Rosja 1910

================================================================================================================================

 Steco Hydraplane biplane flying boat USA 1911

==========================================================================================================================

Steglau 2

=====================================================================================================================================

 Steglav No. 1 biplane Litwa 1910

Steglav No. 2 biplane 1912

=======================================================================================================================================

Stemal-III podczas badań w CZLi WCBL

Stemal-III

Samolot doświadczalny przystosowany do prób płata ze zmiennym profilem. Konstrukcja samolotu została oparta na konstrukcji samolotu Nieuport 80/81E.

Modyfikacje samolotu zostały opracowane przez mjr inż. Stefana Malinowskiego, który od 1916 roku badał możliwości zmiennej geometrii profilu płata w laboratoriach w Petersburgu, Turynie i Paryżu. Dopiero w 1921 roku po uzyskaniu zgody Szefa Lotnictwa rozpoczęto budowę samolotu w warsztatach Szkoły Lotniczej w Bydgoszczy.

Wykorzystano kadłub Nieuporta, powiększono powierzchnię statecznika poziomego i dodano statecznik pionowy. Płat miał zabudowany wewnątrz mechanizm zmiany grubości profilu płata i był uruchamiany lewarkiem znajdującym się w kabinie pilota. Efekt zmiany grubości płata polegał na przemieszczaniu dwóch równolegle zamocowanych rur względem siebie za pomocą dźwigni korbowej.

Próby mechanizmu zostały przeprowadzone w warsztatach szkoły 11 listopada 1921 roku. Samolot po ukończeniu budowy został przesłany na początku sierpnia 1922 roku do CZL. Tam po montażu i dokonaniu koniecznych poprawek, wyregulowano mechanizm zmiany profilu płata.

Oblot samolotu wykonano 12 sierpnia 1922 roku na lotnisku Mokotowskim. Pilotem był ppłk pil. Jerzy Kossowski. Następne loty wykonano 17 sierpnia 1922 roku po zrobieniu kilku przeróbek.

Podczas oceny dokonanej po próbach w locie stwierdzono, że samolot charakteryzuje się krótszym startem, szybszym wznoszeniem i większym pułapem. Ponadto miał mniejszą prędkość minimalną i krótszy dobieg. Do wad zaliczono dużą masę mechanizmu i absorbowanie zbyt dużej uwagi pilota przy obsłudze mechanizmu zmiany geometrii profilu (obsługa wymagała zbyt dużej siły fizycznej pilota).

Pomimo zachęcających wyników prób nie kontynuowano dalszych badań, a samolot odstawiono do hangaru nieużywanych samolotów.

Samolot Stemal-III był jednosilnikowym jednopłatem w układzie parasol. Kadłub drewniany. Skrzydła drewniane, prawdopodobnie kryte sklejką. Samolot nie posiadał uzbrojenia. Załogę samolotu Stemal-III stanowił pilot.

Silnik
 
Le Rhone 9J
 
 
 
Moc [KM]
 
110
 
 
 
Rozpiętość [m]
 
9,00
 
 
 
Długość [m]
 
7,16
 
 
 
Wysokość [m]
 
3,30
 
 
 
Powierzchnia nośna [mkw]
 
16,00
 
 
 
Masa własna [kg]
 
620
 
 
 
Masa całkowita [kg]
 
800
 
 
 
Rozbieg [m]
 
60,0
 
30,0
 
Prędkość maks. [km/h]
 
165
 
160
 
Prędkość min. [km/h]
 
70
 
48
 
Prędkość wznosz. [m/s]
 
1,04
 
1,39
 
Pułap [m]
 
3000
 
3600
 
Dobieg [m]
 
70,0
 
35,0
 

=======================================================================================================================================

Stevens Airship №1 1902

=================================================================================================================================================================

Stewart biplane USA 1911

========================================================================================================================================================

Śmigłowco-skrzydłowiec Stibor 2

Stibor 1 i Stibor 2

Konstrukcja zaprojektowana przez Adama Ostoję-Ostaszewskiego w 1892 roku. W 1892 roku mechanik Mondrzykowski zbudował model śmigłowca Stibor 1 i jeszcze w tym samym roku odbyto pomyślne próby w Krakowie. Model latał na wysokości 100 metrów.

Śmigłowiec Stibor 2 został zbudowany w 1908 roku we Wzdowie. Napęd stanowiła siła mięśni pilota przenoszona za pośrednictwem mechanizmu rowerowego. Łopaty-skrzydła miały jednocześnie wykonywać ruch wirowy i wiosłowy. Maszyna nigdy nie wzniosła się w powietrze, m.in. z powodu delikatnej konstrukcji łopat. Rozwinięciem konstrukcji miał być śmigłowiec Stibor 3, którego jednak nie zbudowano.

Śmigłowiec Stibor 2 był zbudowany z czterech trójdźwigarowych łopat-skrzydeł, krytych płótnem.

Średnica wirnika [m]
 
12
 
Wysokość [m]
 
2,5
 
Powierzchnia łopat [mkw]
 
12

=======================================================================================================================================

Stoeckel Monoplane 1909

=================================================================================================================================================================

Stout Batving Limusine 1920 USA

===============================================================================================================================================================

Pablo Suarez aloft in the Suarez Glider

Suarez Pablo Glider 1895

========================================================================================================================================================

Suchard II in shed at Kiel 1912

=====================================================================================================================================================================

Sunbeam Bomber

Sunbeam Bomber 1917

===================================================================================================================================================

Image:Supermarine P.B.31E Nighthawk.jpg

Supermarine PB-31 E Nighthawk W.Brytania

=====================================================================================================================================

Suranyi-I monoplane Węgry 1912

======================================================================================================================================

SVA "Minimum" monoplane Francja 1911

============================================================================================================================================

Svachulay Kolibri I monoplane Węgry 1909

Svachulay Albatrosz I monoplane !910

==================================================================================================================================================

Swechniow 2 monoplane Rosja

==================================================================================================================================================

Sylphe, March, 1911

=====================================================================================================================================

Szarics-I monoplane Węgry 1910

Szarics-II monoplane 1911

====================================================================================================================================

Szekely IV 2-seater "parasol" monoplane Węgry 1913

========================================================================================================================================

Szybowiec ucznow gimnazjum

Szybowiec zbudowany przez Wacława Jędrzejewicza, Leonarda Możdżeńskiego, Lecha Niemojewskiego i Wacława Niwińskiego będącymi uczniami Warszawskiego Gimnazjum im. Chrzanowskiego. Projekt został wykonany przez Witolda Rumbowicza i Tomasza Flegiera. Sterowanie odbywało się jak i w pierwszych szybowcach Rudlickiego - balansowaniem ciała pilota i lądowanie na jego nogach. Uczniowie ci, dokonali na tym szybowcu wiele udanych lotów.

Uczniow gimnazjum

Oblatany: 1912
Rozpiętość skrzydeł: 7,6 m
Długość: 4 m

Wysokość: 1,2 m
Powierzchnia skrzydeł: 18

Ciężar własny: 18-25 kg

Ciężar całkowity: 75 kg

Obciążenie powierzchni: 4,2 kG/
Doskonałość: 7
Prędkość opadania: 1,5 m/s

Prędkość lotu: 36 km/h

========================================================================================================================================

Szybowiec uczniow z Piotrkowa

Szybowiec Uczniów Gimnazjum z Piotrkowa Trybunalskiego

Po ukazaniu się książki K. Króla p.t. "Jak zbudować szybowiec" uczniowie z Piotrkowskiego gimnazjum: Jan Górzyński, Lucjan Koenig, Wacław Konarzewski, Stefan Laskowski i Jan Strahler podjęli inicjatywę budowy szybowca. Pokonać trzeba było wiele problemów: od zdobycia pieniędzy po zdobycie matriałów do budowy konstrukcji. Po pierwszym locie, który doprowadził do kraksy, zakazano chłopcom dalszych prób, jako niebezpiecznych dla życia. Dalszym próbom, które zamierzano przeprowadzić potajemnie, przeszkodził wybuch I Wojny Światowej. 
Uczniow z Piotrkowa

Oblatany: 1913
Rozpiętość skrzydeł: 7,5 m
Długość: 5 m

Wysokość: 3 m
Powierzchnia skrzydeł: 19 m²

Cężar własny: 35 kg

Cężar całkowity: 100 kg

Obciążenie powierzchni: 5,2 kG/m²
Doskonałość: 5,2
Prędkość opadania: 1,5 m/s
Prędkość lotu: 36 km/h

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Copyright ©2017 by podniebni
Kreator Stron www