podniebni / Samoloty na T 
   Samoloty na A
   Samoloty na B
   Samoloty na C
   Samoloty na D
   Samoloty na E
   Samoloty na F
   Samoloty na G
   Samoloty na H
   Samoloty na I
   Samoloty na J
   Samoloty na K
   Samoloty na L
   Samoloty na M
   Samoloty na N
   Samoloty na O
   Samoloty na P
   Samoloty na Q
   Samoloty na R
   Samoloty na S
   Samoloty na T
   Samoloty na U
   Samoloty na V
   Samoloty na W
   Samoloty na X
   Samoloty na Y
   Samoloty na Z
   Z Naj.....
 

Samoloty na T

Taddeoli monoplane Italia 1911

Taddeoli-Perrot "Mouette" Canard-Bi-Floatplane 1912

========================================================================================================================================================

Takacs I monoplane Węgry 1911

Takacs II monoplane 1912

============================================================================================================================================================

Takacs III monoplane Węgry 1913

Takacs IV monoplane 1913

=========================================================================================================================================

Takasou No. 3 and 4 biplane Japonia 1913

============================================================================================================================================================

Czesław Tański

Tański Czesław 1862 - 1942.

Lotnia II

Tański Lotnia

Śmigłowiec Tańskiego z napędem ręcznym

Tański Śmigłowiec

W latach 1905-1906 Czesław Tański zaczął się interesować śmigłowcami. Po wykonaniu pomyślnych prób z modelami rozpoczął w 1907 roku budowę śmigłowca, nazywając go śrubowcem. Śmigłowiec składał się z dwóch przeciwbieżnych umocowanych współosiowo wirników, na osi przed którą siedział pilot zapięty w uprząż. Napęd w pierwszej wersji śmigłowca stanowiła korba.

Pierwsze próby przeprowadzono w 1908 roku w Warszawie na ul.Mazowieckiej 2, na podwórzu domu w którym mieszkał konstruktor. Pilotem był rosyjski żołnierz przydzielony do dyspozycji Tańskiego. Pierwsze próby wykazały, że wirnik napędzany siłą rąk daje za małą siłę nośną (rzędu 12 kG).

Po pierwszych próbach Czesław Tański zmodyfikował pierwszy egzemplarz śmigłowca dodając mu podwozie w kształcie kozła. W 1909 roku zamontowano dodatkowo silnik Anzani o mocy 2,5 KM. W trakcie nastepnej serii prób okazało się, że smigłowiec nie jest w stanie unieść człowieka, gdyż z powodu braku chłodzenia następowało przegrzewanie się silnika aż do czerwoności.

W roku 1910 roku śmigłowiec został przeniesiony do hangarów Awiaty na Polu Mokotowskim w Warszawie, gdzie budował samolot Łątka. W późniejszym czasie trzymał go w domu, aż do przekazania w 1934 roku kiedy konstrukcja została zakupiona przez LOPP i przekazana do Muzeum Przemysłu i Rolnictwa w Warszawie. W 1938 roku śmigłowiec był eksponowany na Wystawie Lotniczej we Lwowie. We wrześniu 1939 roku eksponat znajdował się w muzeum w Warszawie, i został całkowicie zniszczony podczas obrony miasta.

Łopaty wirników śmigłowca Tańskiego były konstrukcji drewnianej, kryte tylko na górnej powierzchni gazą jedwabną podklejoną bibułą. Wirniki dwułopatowe, z osiami z rur stalowych, na łozyskach. Lotnia Tańskiego

W roku 1893 polski malarz Czesław Tański bazując na swych obserwacjach lotu ptaków i owadów zbudował model z napędem gumowym.

W następnym roku rozpoczął budowę szybowca zainspirowany informacjami na temat prób wykonywanych przez Adlera i Lilienthala. Wg ówczesnej nomenklatury nazwał swój szybowiec "aparatem", "lotnią", lub "skrzydłowcem". Dopiero w późniejszym czasie szybowiec ten zaczęto nazywać "Lotnia".

Początkowe próby wykonywane w lecie w 1895 roku nie pozwoliły konstruktorowi na wykonanie lotu. Sama "Lotnia" miała być w tym czasie kilkarotnie uszkodzona.

Na przełomie lat 1895/96 napisał do Lilienthala list zawierający prośbę o fachową poradę. W odpowiedzi otrzymał informację o periodyku w których opublikowano wyniki prac Lilienthala. Z braku dostępu do wskazanego czasopisma nie mógł zapoznać się z danymi artykułami.

W zimie 1895/96 powstała II wersja "Lotni" która była Lotnią w wersji I z dodanym usterzeniem ogonowym.

Dopiero na tak zmodyfikowanym szybowcu konstruktor wykonywał bardzo krótkie skoki choć nie można ich było nazwać lotami. Po przekonstruowaniu "Lotni" II (m. in. zwiększeniu powierzchni nośnej) konstruktor wykonał w czerwcu 1896 roku kilkunastometrowy skok.

Do wykonywania prób Tański wykorzystywał też rusztowanie o wysokości ok. 3,5 metra.

Planował też wykonanie "Lotni" z napędem (mięśniolot), ale po tym projekcie pozostaly tylko rysunki i model "Lotni" w układzie kaczki. Prawdopodobnie mięśniolot ten nie wzniósł by się w powietrze.

Natomiast sama "Lotnia" z 1896 roku została umieszczona w Muzeum Przemysłu i Techniki w Warszawie przy ulicy Tamka. Została zniszczona we wrześniu 1939 roku .

Był to pierwszy polski szybowiec, na którym wykonano udane choć stosunkowo krótkie loty (współczene próbom dokonywanym przez Lilienthala i kilkunastu innych pilotów amatorów).

W uznaniu zasług za pionierskie próby w szybownictwie Aeroklub PRL ustanowił w 1956 roku medal im. Czesława Tańskiego przyznawany za najwyższe polskie osiągnięcia w szybownictwie.

Lotnia I

Szybowiec Lotnia miał konstrukcję drewnianą, krytą gazą jedwabną podklejoną papierem. Była to konstrukcja w układzie zastrzałowego "latającego skrzydła".

Wersja
 
I
 
III
 
Rozpiętość [m]
 
8,6 - 10,0
 
10,8 - 11,0
 
Długość [m]
 
2,2 - 3,2
 
3,6 - 3,8
 
Powierzchnia nośna [mkw]
 
7
 
12
 
Masa własna [kg]
 
15 - 18
 
20 - 25
 
Masa całkowita [kg]
 
75 - 80
 
80 - 90
 
Obciąż. pow. skrzydeł [kg/mkw]
 
11,5
 
7,0
 
Doskonałość [-]
 
 
 
ok. 4
 
Opadanie min. [m/s]
 
 
 
ok. 2
 
Prędkość lotu [km/h]
 
 
 
ok. 32

Samolot Łątka w pierwotnej postaci

Tański Łątka samolot pionierski

W roku 1909 Czesław Tański zaprojektował samolot "Łątka", napędzany trójcylindrowym silnikiem Anzani o mocy 25 KM. Jeszcze tego samego roku rozpoczęto jego budowę. Samolot miał charakterystyczny system sterowania poprzez obracające się płaty skrzydeł, gdzie oś obrotu stanowił dźwigar.

Podczas budowy samolotu zmieniono lekkie (ujęte w projekcie) podwozie na bardziej sztywne i cięższe. Śmigło i podwozie zostały zbudowane we wrześniu 1910 roku w domu konstruktora w Warszawie na ul.Mazowieckiej 2. W październiku tego samego roku Tański dostał miejsce w hangarze nr 2 (później przeniósł się do hangaru nr 7) Warszawskiego Towarzystwa Awiata i tam kontynuował budowę maszyny.

Skrzydła i kadłub zostały zbudowane w zimie 1910/11 roku. Samolot był podczas budowy kilkakrotnie przerabiany i wzmacniany, gdyż Tański miał w nim zamontować silnik Anzani o mocy 50 KM. W trakcie prac zmieniony został też kształt usterzenia z prostokątnego na prostokątne z zaokrąglonymi rogami.

Jesienią 1911 roku przeprowadzono na lotnisku mokotowskim próby samolotu. Pilotami oblatującymi maszynę byli S.Supniewski i Michał Scipio del Campo. Masywne podwozie, oraz ciężka konstrukcja kadłuba i płatów powodowały, że samolot nie mógł oderwać się od ziemi. Po modyfikacjach usterzenia na trójkątne w zimie 1911/12, wiosną 1912 roku ponownie przeprowadzono próby, które zakończyły się niepowodzeniem.

Po likwidacji "Awiaty" w 1912 roku przez władze carskie, samolot pozostał w hangarze gdzie uległ zniszczeniu.

Samolot "Łątka" miał konstrukcję drewnianą. Kadłub kratownicowy bez poszycia. Płat dwudźwigarowy, obracany na jednym z dźwigarów, kryty płótnem. Usterzenie drewniane kryte płótnem. Załogę samolotu "Łątka" stanowił jeden pilot.

Silnik
 
Anzani
 
Moc [KM]
 
25
 
Rozpiętość [m]
 
ok. 11
 
Długość [m]
 
ok. 7,2
 
Wysokość [m]
 
ok. 3
 
Powierzchnia nośna [mkw]
 
ok. 16

===========================================================================================================================================================

Taris monoplane Francja 1910

=============================================================================================================================================================================

Tarrant Tabor

Tarrant Tabor 1919

=======================================================================================================================================================================

Tatarinov

Tatairow Aeromobile 1909 Rosja

===========================================================================================================================================================

tatin_portrait_200.jpg

Victor Tatin (1843-1913)

 

 

 

 

 

 

Tatin monoplane 1908 Francja

Tatin, Ornithopter, 1875

Tatin compressed air powered Aeroplane of 1879

Tatin Steam Engine Aeroplane of 1890

=======================================================================================================================================================

Taube Niemcy

Taube Doppeldecker

=========================================================================================================================================================================

taylor_01_T.jpg

George Augustine Taylor "G A": 1872 - 1928

 

 

 

 

 

 

taylor_hammond_500.jpg

Taylor Glider, 1909

taylor_narabeen_1909_500.jpg

George A. Taylor flies his glider at Narrabeen, 1909

================================================================================================================================================================

teleshov_2_250.jpg

Nikolaj Afanasievich (Dmitrievi) Teleshov

Nikolaj Teleshov"s "Delta", 1867

============================================================================================================================================================================

Tellier Monoplane

Tellier Monoplane Francja 1910

Tellier monoplane  1911

===================================================================================================================================================

Teodorescu monoplane Rumunia-Francja 1911

==================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Tereschenko 5 monoplan Rosja

Tereschenko monoplane 1912

Tereschenko 7

========================================================================================================================================================

Thiersch monoplane  W.B 1910

========================================================================================================================================

Thomann monoplane Francja 1910

======================================================================================================================================================

Thomas headless biplane 1911

Thomas B-4 pusher bi-flyingboat 1912

Thomas-Morse TA tractor bi-flyingboat 1912

Thomas Morse S-4 Scout

Thomas Hydro Aeroplane

Thomas Pusher

======================================================================================================================================

Thompson biplane W.B 1910

=======================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Thulin K,A,E

Thulin D-3

Thulin D

===========================================================================================================================================================

Tips pusher biplane 1908 Belgia

=======================================================================================================================================

Prawdopodobnie tak wygłądał sterowiec Braci Tissandjeru

===========================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

TNCA Microplano

TNCA Microplano Mekxyk 1918

TNCA Series A biplane 1916

========================================================================================================================================

Todd biplane USA 1910

==========================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Toliver Airship San Diego 1911

================================================================================================================================================================================================

Leonardo Torres Quewedo

Torres-Quewedo Airship 1908

=====================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Torpedo Olkhovskij Rosja

=========================================================================================================================================================

 Toth III monoplane Węgry 1912

==================================================================================================================================================================

train_portrait_3_200.jpg

Louis-Emile Train (1877 - )

 

 

 

 

 

 

 

Train airplane I / II 1911

Train Monoplane aviator Train Francja

Train No. 2 monoplane 1911

 Train No. 3 monoplane 1912

===========================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Tripp Monoplane №10

=========================================================================================================================================================

Tsuzuki monoplane No. 2Country of Origin: Japonia 1912

=====================================================================================================================================================

Tsuzuku monoplane No. 3 Japonia 1913

===========================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Tubavion monoplan Francja 1910

===============================================================================================================================

 Tucek Type II 1-seater monoplane Czechy (Austro-Węgry) 1911

===================================================================================================================

Turcat-Mery-Rougier biplane Francja 1910

========================================================================================================================

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Copyright ©2017 by podniebni
Kreator Stron www