podniebni / Samoloty na W 
   Samoloty na A
   Samoloty na B
   Samoloty na C
   Samoloty na D
   Samoloty na E
   Samoloty na F
   Samoloty na G
   Samoloty na H
   Samoloty na I
   Samoloty na J
   Samoloty na K
   Samoloty na L
   Samoloty na M
   Samoloty na N
   Samoloty na O
   Samoloty na P
   Samoloty na Q
   Samoloty na R
   Samoloty na S
   Samoloty na T
   Samoloty na U
   Samoloty na V
   Samoloty na W
   Samoloty na X
   Samoloty na Y
   Samoloty na Z
   Z Naj.....
 

Samoloty na W

Waco 1 Cootie USA

======================================================================================================================================

======================================================================================================================================

Walden tandem biplane USA 1909

Walden No. III monoplane 1910

Walden IV monoplane  1910

==============================================================================================================================

Walker"s Flying Machine of 1810

====================================================================================================================

Walton-Edwards "Colossoplane" biplane W.B 1911

======================================================================================================================================

Wakadori (Young Bird) biplane Japonia 1912

===================================================================================================================================

Warchałowski I Vindobona I

Warchałowski I (Autobiplan Warchałowski I Vindobona II)

Warchałowski II w swej pierwotnej formie

Warchałowski II / II bis

Samolot Adolfa Warchałowskiego będący modyfikacją konstrukcji Warchałowski I. Pierwszy lot wykonano 29 maja 1910 roku z silnikiem o mocy 50 KM. Konstrukacja ta w stosunku do swego poprzednika miała mniej zokrąglone i bardzej wydłużone końcówki skrzydeł, a później została wyposażona w mocniejszy 4-cylindrowy, 65-konny silnik. Ponadto dodano osłonę na nogi pilota, zmieniono sterownicę, oraz zwiększono ilość żeber i rozstawiono gęściej słupki między płatami.

Na samolocie tym (oprócz samolotu Warchałowski I) Adolf Warchałowski wziął udział w Mityngu Lotniczym w Budapeszcie odbywającym się w dniach od 5 do 17 czerwca 1910 roku. Zajął wówczas trzy trzecie miejsca w następujących konkurencjach:

  • przelot na najdłuższy dystans: 75 km,
  • najdłuższy czas lotu: 1 godzinę i 13 minut,
  • prędkość maksymalną: 63 km/h.

W tym samym miesiącu na tym samym płatowcu (z Adolfem Warchałowskim jako pilotem) wykonywali przeloty m.in. wielki książę Józef Austryjacki oraz księżna Augusta. 18 sierpnia tego samego roku wykonano na Warchałowskim II pierwszy lot nad Wiedniem (był to pierwszy lot samolotu nad tym miastem) oraz wykonano przelot na dystansie 110 km. Pilotem był Adolf Warchałowski. 18 września 1910 roku konstruktor samolotu ustanowił na tej konstrukcji austryjacki rekord wysokości, wznosząc się na pułap 460 metrów.

8 października 1910 roku podczas III Mityngu Lotniczego w Wiedniu Adolf Warchałowski spowodował wypadek przelatując na swej maszynie Warchałowski II tuż nad samolotem Warchałowski I pilotowanym przez swego brata Karola. W efekcie maszyna pilotowana przez Karola Warchałowskiego utraciła stabilność lotu wpadając w turbulencje powstałe za przelatującym samolotem Adolfa Warchałowskiego.

17 grudnia 1910 roku ustanowiono na Warchałowskim II austryjacki rekord długotrwałości lotu z pasażerem, którego czas trwania wynosił 2 godziny i 17 minut. Samolot został rozbity podczas wypadku 10 czerwca 1910 roku. Pilotem był inż.Sablating.

Zbudowano tylko jeden egzemplarz samolotu Warchałowski II i II bis, zmieniając szczegóły konstrukcji i silnik.

Samolot Warchałowski II miał konstrukcję drewnianą, krytą płótnem. Kadłub stanowiła drewniana kratownica usztywniona naciągami z drutu, bez poszycia płóciennego. Podwozie zbudowane było z giętych pałąków drewnianych z dwoma dwukołowymi wózkami, amortyzowanymi sznurem gumowym. Skrzydła górne o kształcie "zanonia macrocarpa" i dolne (prostokątne), miały konstrukcję dwudźwigarową krytą gumowanym płótnem. Końcówki górnego skrzydła były sprężyście wychylane, spełniając funkcję lotek. Stery kierunku (podwójny) i wysokości (podwójny), były kryte płótnem. Załogę samolotu stanowili pilot i pasażer.


Wersja
 
Warchałowski II
 
Warchałowski II bis
 
Silnik
 
Gnome Omega
(rotacyjny)
Daimler
(rzędowy, chłodzony wodą)
Moc [KM]
 
50
 
65
 

Reszta parametrów jest podana w oddzielnym pliku z powodu braku wyszczególnienia ich w literaturze źródłowej dla każdego samolotu Warchałowskiego z osobna.

Warchałowski III po ustaleniu rekordu długotrwałości lotu 27 grudnia 1910 roku

Warchałowski III

Warchałowski IV (Autobiplan Wojskowy I) podczas prób w maju 1911 roku

Warchałowski IV (Autobiplan Wojskowy I)

Warchałowski V przed pokazami w czerwcu 1911 roku

Warchałowski V (Vindobona Wyścigowy)

Samolot Adolfa Warchałowskiego będący modyfikacją konstrukcji Warchałowski IV. Pierwszy lot wykonano na nim 7 czerwca 1911 roku. Miał oprofilowaną kabinę załogi, wolant oraz podstawowe przyrządy pokładowe.

Podczas I Mityngu Lotniczego w Wiener-Neustadt odbywającego się w dniach 11-18 czerwca 1911 roku, dwa samoloty Warchałowski V zajęły czołowe miejsca. 9 sierpnia 1911 roku wykonano na jednym egzemplarzu wyposażonym w reflektory, nocny lot nad Wiedniem.

Zbudowano dwa egzemplarze tej wersji.

Samolot Warchałowski V miał konstrukcję drewnianą, krytą płótnem. Kadłub stanowiła drewniana kratownica usztywniona naciągami z drutu, bez poszycia płóciennego. Podwozie zbudowane było z giętych pałąków drewnianych z dwoma dwukołowymi wózkami, amortyzowanymi sznurem gumowym. Skrzydła górne o kształcie "zanonia macrocarpa" i dolne (prostokątne), miały konstrukcję dwudźwigarową krytą gumowanym płótnem. Końcówki górnego skrzydła były sprężyście wychylane, spełniając funkcję lotek. Stery kierunku (pojedyńczy) i wysokości (podwójny), były kryte płótnem. Załogę samolotu stanowili pilot i pasażer.

Silnik
 
Gnome Omega
(rotacyjny)
Moc [KM]
 
50
 

 Warchałowski VI

Warchałowski VII podczas rajdu wokół Austrii

Warchałowski VII / VII bis

Samolot Adolfa Warchałowskiego będący modyfikacją Warchałowski VI. Samolot ten brał udział w rajdzie wokół Austrii.

Zbudowano tylko jeden egzemplarz tej wersji (w sierpniu 1911 roku) zmieniając później silnik.

Samolot Warchałowski VII miał konstrukcję drewnianą, krytą płótnem. Kadłub stanowiła drewniana kratownica usztywniona naciągami z drutu, bez poszycia płóciennego. Podwozie zbudowane było z giętych pałąków drewnianych z dwoma dwukołowymi wózkami, amortyzowanymi sznurem gumowym. Skrzydła górne o kształcie "zanonia macrocarpa" i dolne (prostokątne), miały konstrukcję dwudźwigarową krytą gumowanym płótnem. Końcówki górnego skrzydła były sprężyście wychylane, spełniając funkcję lotek. Stery kierunku (podwójny) i wysokości (pojedyńczy), były kryte płótnem. Załogę samolotu stanowili pilot i pasażer.

Wersja
 
Warchałowski VII
 
Warchałowski VII bis
 
Silnik
 
Daimler
(rzędowy, chłodzony wodą)
Werner-Pfleiderer Hieronimus
(rzędowy, chłodzony wodą)
Moc [KM]
 
65
 
85

Warchałowski IX

Warchałowski IX

Samolot Adolfa Warchałowskiego będący modyfikacją Warchałowski VIII. Pierwszy lot wykonano na nim na początku października 1911 roku.

Na samolocie tym 30 października 1911 roku Adolf Warchałowski pobił międzynarodowy rekord długości lotu z trzema pasażerami, utrzymując się w powietrzu przez 45 minut i 6 sekund.

Zbudowano tylko jeden egzemplarz tej wersji.

Samolot Warchałowski IX miał konstrukcję drewnianą, krytą płótnem. Kadłub stanowiła drewniana kratownica usztywniona naciągami z drutu, bez poszycia płóciennego. Podwozie zbudowane było z giętych pałąków drewnianych z dwoma dwukołowymi wózkami, amortyzowanymi sznurem gumowym. Skrzydła górne o kształcie "zanonia macrocarpa" i dolne (prostokątne), miały konstrukcję dwudźwigarową krytą gumowanym płótnem. Końcówki górnego skrzydła były sprężyście wychylane, spełniając funkcję lotek. Stery kierunku (podwójny) i wysokości (pojedyńczy), były kryte płótnem. Załogę samolotu stanowili pilot i pasażer.

Silnik
 
Werner-Pfleiderer Hieronimus
(rzędowy, chłodzony wodą)
Moc [KM]
 
85

=========================================================================================================================================================

Washington "Miss Columbia" bi-flyingboat - 2-seater USA 1913

==========================================================================================================================================

Watkins monoplane W.Brytania 1909

=====================================================================================================================

Watson No. 2 biplane W.B 1911

Watson No.3 Biplane 1913

Watson Bill  Biały Karzeł

Innym rozwiązaniem problemu podróżowania w powietrzu jest sterowiec napędzany siłą mięśni ludzkich, którego nie dotyczy, co prawda, żadna nagroda lecz jest wyrazem możliwości, jakie nowoczesna technologia roztacza przed napędem mięśniowym. "White Dwarf", czyli "Biały Karzeł" zaprojektowany przez Billa Watsona, szefa-konstruktora Gossamer Albatross Team przedstawia się imponująco: długość - 16 m, średnica - 5 m, śmigło zatacza krąg średnicy 1,6 m. Prędkość średnia, jaką można na nim rozwinąć wynosi ok. 16 km/h, zaś maksymalna - ok. 21 km/h. Prędkość wiatru, przy której można bezpiecznie latać wynosi do 9 km/h, co stawia "Białego Karła" (a raczej monstrum) w rzędzie pojazdów o przeznaczeniu bardziej eksperymentalnym lub rekreacyjnym niż użytkowym.

=========================================================================================================================================================

Samolot Webera i Sochackiego na I Wystawie Awiatycznej we Lwowie w październiku 1910 roku

Weber i Sochacki

Samolot zaprojektowany wiosną 1910 roku przez asystenta Politechniki Lwowskiej inż. Jana Webera, oraz prof.inż. Zygmunta Sochackiego.

Aby zdobyć środki na budowę samolotu, w czerwcu 1910 roku utworzono Akcyjne Towarzystwo Budowy Aeroplanów. Budowę samolotu realizowano przy pomocy słuchaczy Politechniki Lwowskiej na terenie tejże uczelni.

Nie ukończony samolot zaprezentowano w październiku na I Awiatycznej Wystawie we Lwowie. W następnym miesiącu Jan Weber przeprowadził próby wzlotu na Błoniach Janowskich we Lwowie. Po wykonaniu kilku skoków samolot wzniósł się w powietrze po czym wpadł na drzewo.

Po wykonaniu naprawy i przebudowy samolot wstawiono do hangaru, gdzie podczas zimy 1910/11 został on zniszczony podczas załamania się dachu pod ciężarem śniegu.

Był to pierwszy polski samolot dla którego wykonano niezbędne obliczenia konstrukcyjne.

Samolot Webera i Sochackiego był w układzie dwupłata o konstrukcji mieszanej. Kadłub z kratownicy z jesionu i rur stalowych. Skrzydła drewniane kryte płótnem. Usterzenie kryte płotnem. Podwójny ster wysokości. Załogę samolotu Weber-Sochacki stanowili pilot i pasażer.

Silnik
 
nn
 
Moc [KM]
 
50
 
Rozpiętość [m]
 
12,0
 
Długość [m]
 
11,5
 
Powierzchnia nośna [mkw]
 
40,0
 
Masa własna [kg]
 
310
 
Masa całkowita [kg]
 
500
 
Obciąż. pow. skrzydeł [kg/mkw]
 
12,5
 
Obciążenie mocy [kg/KM]
 
10,0

================================================================================================================================================================

==========================================================================================================================================================

Weiss szybowiec 1902

Weiss No. 2 "Sylvia" tractor monoplane  W.B 1911

keithweissA.jpg

Weiss Aviette of 1912

keithweissA.jpg

weisselsieA.jpg

Weiss" "Elsie" 1912 ?

========================================================================================================================================================

Wellman-Vaniman Airship America model 3 1910

============================================================================================================================================================

Westlake monoplane W.B 1913

=====================================================================================================================================================

Westland N16

Westland N.1B / N.16, N.17 1917

Westland Wagtail

Westland Wagtail 1918

Westland Weasel

Westland Weasel 1918

Westland Limousine 4 Seat

Westland Limousine 4 Seat 1919

Westland Limousine 6 Seat

Westland Limousine 6 Seat 1920

=======================================================================================================================================

whitehead_portrait_200.jpg

Gustave Albin Whitehead (1874 - 1927)

 

 

 

 

 

 

Whitheat No.21 1902

Whitehead Comet

Whitehead Comet 1916

================================================================================================================================================

Wickington Redwing GWW.1 USA

=========================================================================================================================================

Wight Twin

Wight Twin 1914

Wight Admiralty 840

Wight Admiralty 840 1915

Wight Quadruplane

Wight Quadruplane 1916

Wight Bomber

Wight Bomber 1916

Wight Converted Seaplane

Wight Converted Seaplane 1917

=========================================================================================================================================

Willard biplane USA 1910

====================================================================================================================================================

Wild WT-1 /WT/WTS Szwajcaria

===============================================================================================================================================

William Paul Bustov Albatross 1896

======================================================================================================================================================

Willing monoplane Niemcy 1911

==========================================================================================================================================

Willoughby Pelican tractor bi-flyingboat USA 1910

=========================================================================================================================================

Willows Airship №1 1905

Willows Airship №2 1909

Willows Airship №3 1910

Willows Airship №4 · British Naval HMA №2 1912

Willows Airship №5 1913

=====================================================================================================================================================================

Anthony

Wireless airship 1912r

===========================================================================================================================================================================

Wiseman-Cooke

 Wiseman-Cooke Biplane

Wiseman-Noonen biplane USA 1911

=============================================================================================================================================================

Witzig-Lioré-Dutilleul

Witzig-Lioré-Dutilleul, Pilot Busson

=======================================================================================================================================================================================================================================================================

WKF Dreidecker Niemcy

=======================================================================================================================================================

WLD No.2 Biplane Francja 1909

=====================================================================================================================================================

Wolf W-II Boredom Fighter

=====================================================================================================================================

Wölfert Airship Deutschland 1897

=================================================================================================================================================================

Wong biplane W.B 1913

=======================================================================================================================================================

Orville Wright (1871-1948)

Wilbur Wright (1867-1912)

Wright Glider

Wright Fleyer I

Gdy 17 grudnia 1903 r. bracia Wright na skonstruowanym przez nich samolocie wykonali swój pierwszy historyczny lot, jedno z największych odwiecznych marzeń ludzkości stało się rzeczywistością. Bracia-wynalazcy udowodnili, że maszyna cięższa od powietrza może latać i sprawili, że droga do gwiazd była otwarta. Era współzawodnictwa ku nowoczesności rozpoczęła się...

Wright Fleyer II

   

Wright Fleyer III

 

Wright Mod B

Wright EX  1911

 

Wright Model HS 1915

Wright Model F -1913

Wright Model G 1913

Wright Model K tractor bi-seaplane 1915

Wright Model L biplane 1916

========================================================================================================================================

 Samolot Wróbla na wystawie we Wrocławiu w czerwcu 1910 roku

Wróbel (samolot pionierski)

 Źródło: Andrzej GLASS "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939", WKiŁ, Warszawa 1977

Samolot zbudowany przez opolanina Wróbla, wzorowany na niemieckim górnopłacie H.Grade.

Podczas oblotów dokonywanych przez konstruktora samolot zachowywał się poprawnie. W dniach 19-23 czerwca 1910 roku maszyna była wystawiona na Wystawie Śląskiego Klubu Pilotów we Wrocławiu.

Był to drugi samolot zbudowany przez Polaka.

Samolot Wróbla był górnopłatem o konstrukcji drewnianej. Kadłub belkowy o konstrukcji drewnianej. Skrzydła drewniane, kryte płótnem i wzmacniane linkami. Brak lotek, sterowanie przechyłem poprzez zwichrzenie końcówek płatów. Załogę samolotu Wróbla stanowił pilot.

Silnik
 
W.Wunderlich
 
Moc [KM]
 
25

=========================================================================================================================================

 W & T Norman Thompson No. 1 biplane W.B 1913

=================================================================================================================================================         

WZ II

WZ II

WZ-II Władysław Zalewski

Szybowiec zbudowany przez ucznia, Władysława Zalewskiego i jego brata Bolesława, w Milanówku k. Warszawy w 1912 r. Szybowiec wyposażono w ster kierunku i ster wysokości. Po dokonaniu kilku modyfikacji odbyto na tym szybowcu wiele udanych lotów

Oblatany: 1912
Rozpiętość skrzydeł: 7,5 m
Długość: 4,8 m

Wysokość: 2 m
Powierzchnia skrzydeł: 9,5 m²

Cężar własny: 24 kg

Cężar całkowity: 70 kg

Obciążenie powierzchni: 7,3 kG/m²
Doskonałość: 7
Prędkość opadania: 1,7 m/s
Prędkość lotu: 40 km/h

==========================================================================================================================================================

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Copyright ©2017 by podniebni
Kreator Stron www